Slipade maskiner från Bosch

• Bosch nya bänkslipar är robusta, kompakta, tystlåtna och vibrationsfria
  • Bänkslipmaskinerna har lång livslängd tack vare underhållsfri induktionsmotor
  • Maskinerna är utrustade med justerbara verktygsinstallationer och stora gnistskyddsskärmar
Robusta och kompakta maskiner är bra att ha till hands vid slipning av knivar, mejsling och borrning eller för att exempelvis ta bort rost från metalldelar. Därför introducerar Bosch två nya bänkslipmaskiner, GBG 6 Professional och GBG 8 Professional, som är utrustade med två slipstift. De nya bänkslipmaskinerna är skapade för professionell användning och ryms lätt i verkstaden. Induktionsmotorn gör maskinerna tystlåtna, vibrationsfria och underhållsfria. På grund av förseglade kullager och en dammskyddad strömbrytare, är livslängden längre än hos liknande maskiner.

Arbeta snabbt, säkert och precist

De två nya bänkslipmaskinerna skiljer sig från varandra i styrka och i diameter på slipskivan. GBG 6 Professional har en motorkraft på 350 watt och en 150 mm slipskiva, medan GBG 8 Professional är ännu mer kraftfull med sina 600 watt och en 200 mm slipskiva. Båda verktygen har ett gediget helgjutet motorhus i aluminium, och gummifötter som säkerställer att arbetet kan utföras stabilt och vibrationsdämpat. Bänksliparna kan också fästas permanent i en arbetsbänk med fyra skruvar. De stora justerbara gnistskyddsskärmarna skyddar hantverkare effektivt mot gnistor vid slipning.

Återförsäljare och rekommenderade priser
Bänksliparna finns hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från början på januari 2013. Det rekommenderade priset för GBG 6 Professional är 1 348 kronor exkl. moms och 2 098 kronor exkl. moms för GBG 8 Professional. Varje slip levereras med slipskivor i kornstorlek 24 och 60.

Specifikationer

GBG 6 Professional
(ersätter
GSM 175 Professional)
GBG 8 Professional
(ersätter
GSM 200 Professional)
Nominell effektförbrukning 350 w 600 w
Nominellt varvtal 2.900 varv/min 2.900 varv/min
Slipskiva-Ø 150 mm 200 mm
Håldiameter slipskiva   20 mm 22 mm
Korn 24 + 60 24 + 60
Vikt 10,3 kg 16,4 kg
Pressbilder i hög upplösning finns här: www.holm.dk/gbg_6_8

Sara Ullmark, Geelmuyden.Kiese, 070-758 50 40, ser@geelmuyden-kiese.se
Niclas Andersen, Bosch A/S,
niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 302 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2011 till en omsättning på 51,5 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,2 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler 4126 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

Ytterligare information finns på
www.bosch.se och www.bosch-press.com