Två extremt kompakta 18 V-sticksågar med optimalt grepp

• Ny modell med traditionellt handgrepp för hantering av sågen underifrån
  • Optimerad draghandtagsmodell med förbättrad prestanda och skärdjup
  • Kompakt design med liten greppsomkrets för förbättrad kontroll
  • Stor kraft även vid sågning av tjockt och hårt material som trä och metall

Bosch lanserar två nya sladdlösa sticksågar för mer flexibelt arbete i verkstaden och på byggplatsen; GST 18 V-LIS Professional är den första sladdlösa 18 V-sticksågen från Bosch med traditionellt handgrepp, medan GST 18 V-LIB Professional är en optimerad sticksåg i draghandtagsmodell.

Hög precision och komfort med traditionella grepp
Sticksåg GST 18 V-LIS med traditionellt handtag har en optimerad design för sågning underifrån och är därför särskilt lämplig för exempelvis utskärningar i bänkskivor utan taggiga kanter. Den garanterar bekväm hantering under sågningen, då sticksågen med en längd på endast 282 mm och en vikt på 2,4 kg är den mest kompakta sladdlösa sticksågen i 18 V-klassen. Urtaget i handtaget gör det möjligt att arbeta nära arbetsstycket. Maskinen har bra ergonomi och kan styras mer precist, vilket det lilla greppets omkrets också hjälper till med. Sticksågen gör det möjligt för snickare, möbelsnickare och andra hantverkare att utföra precisa nedskärningar till exempel i samband med anpassningsarbete genom uppsättning av kök eller utställningar. En LED-lampa kan också slås på för en bra överblick. Sågbladen stannar omedelbart när verktyget är avstängt tack vare en speciell Auto-stopp-funktion. Det skyddar arbetsstycket från att skadas av oönskat överskridande av bladet.

Hög effektivitet med förbättrad draghandtagsmodell
Den nya sticksågen GST 18 V-LIB Professional med draghandtag ersätter tidigare sågar i 14,4 och 18 V-klassen. I likhet med modellen med traditionellt handtag är den nya modellen mycket kompakt och lätt. Sågen har upp till 30 procent snabbare skärhastighet än den tidigare modellen, dessutom har skärdjupet förbättrats med 30 procent och är nu 120 mm.

Båda sticksågarna har ett 4,0 Ah-batteri från 18 V-serien för att säkerställa effektiv sågning och lång livslängd. Utskärningar görs enkelt även i tjocka och hårda material som massivt trä eller metall. Batterierna kan nå sin fulla kapacitet utan att överhettas även under intensiva tillämpningar tack vare sin CoolPack-teknik. Dessutom skyddas den elektroniska motorn (EMP) och det elektroniska cellskyddet Electronic Cell Protection (ECP) både maskin och batteri mot överbelastning, för att säkerställa en längre livslängd. På laddningsindikatorn kan du alltid se hur mycket batteri som finns kvar.

Enkel och bekväm hantering
För att kunna anpassa sågarna perfekt för arbetsstycket, är de utrustade med en fyra stegs pendelrörelse. Böjda utskärningar och utskärningar med en hand kan enkelt göras i olika material så som trä, gips eller metall. Konstant verktygskontroll säkerställs av gjutna bottenplattor i aluminium som är förstärkta med en stålinsats. Bottenplattan glider också över materialet utan motstånd tack vare ett speciellt plastunderlag och repar inte känsliga ytor. En motvikt minskar nivån av vibrationer och garanterar smidig och säker sågning av maskinen för precisa resultat. Sågbladet kan ändras med bara handen och utan att behöva använda ytterligare verktyg tack vare SDS-systemet. Varje konventionellt sticksågblad med T-skaft kan användas.

De nya sticksågarna finns tillgängliga hos ledande återförsäljare av professionella verktyg från 1 september 2014. Vid leverans av L-Boxx inklusive 2 x 4.0 Ah Cool Pack-batterier och laddare har GST 18 V-LIS Professional och GST 18 V-LIB Professional rekommenderat pris på respektive 4 298 kr, och 3 895 kr exkl. moms. Maskinerna finns även i L-Boxx solo-versioner utan batterier för ett rekommenderat pris på 2 945 kr. exkl. moms för LIS-modellen och 2 495 kr exkl. moms för LIB-modellen.

Omfattande tillbehör såsom "Precision for Wood" -sticksågning för sågning i trä finns tillgängliga i Boschs tillbehörssortiment.

Specifikationer GST 18 V-LIS Professional GST 18 V-LIB Professional(ersätter GST 18 V-LI)
Batterispänning 18 V 18 V
Batterikapacitet 4,0 Ah 4,0 Ah
Antal slag 0-2.700 rev./min. 0-2.700 rev./min.
Skärdjup i trä/metall 120/8 mm 120/8 mm
Vikt 2,4 kg 2,4 kg
Bestillingsnr. (inkl. L-Boxx og 2 x 4,0 Ah)
Bestillingsnr. (solo, utan batterier)
06015A5102

06015A5101
06015A6102

06015A6101

Pressfoton i hög upplösning kan hämtas här: www.holm.dk/GST_18_LIS_LIB

För mer information, kontakta:

Sara Ullmark, Geelmuyden Kiese, 070-758 50 40, sara.ullmark@gknordic.com
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com
Bosch kundservice: 08-750 18 20, www.bosch.se

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com