Två nya sladdlösa 18 V-sågar för gör-det-självare

Bosch lanserar två nya kraftfulla sågar till sitt 18 voltssystem – cirkelsågen PKS 18 LI och tigersågen PSA 18 LI.  Medan cirkelsågen skär långa raka snitt tar tigersågen hand om dem mer krävande och svåråtkomliga sågjobben.

Ett vanligt problem är att vi fyller både lådor och hyllor med batterier och laddare till alla våra olika verktyg. Med Bosch '"Power4All" 18 V-system räcker det med ett och samma batteri till hela verktygslådan. På så vis slipper man besväret med flera laddare och batterier, samtidigt som det blir billigare att uppgradera verktygslådan eftersom det räcker att köpa en solo-version utan batteri och laddare.

Betong eller metall – inga problem

Bosch nya kompakta tigersåg PSA 18 LI hanterar alla typer av sågjobb oavsett material och lämpar sig lika bra till att beskära äppelträd som att såga ut hål till nya fönster. PSA 18 LI tar sig igenom trä, plast, metall och betong och passar en gör-det-självare som behöver en allroundmaskin som klarar de flesta uppgifterna i hemmet.

Tack vare sitt SDS-system är det enkelt att byta tillbehör med en hand utan att behöva använda något verktyg. PSA 18 LI är dessutom utrustad med en on/off-knapp som gör det möjligt att anpassa såghastigheten till det material du arbetar i. Sågen väger endast 2,3 kg och är ergonomiskt utformad, vilket gör att den passar utmärkt till såväl stora som små projekt.

Kraft och precision

Oavsett om det är en bordsskiva eller golvbrädor som ska kapas är precision a och o för att det ska bli rakt. Men för att få till ett bra resultat krävs det oftast en cirkelsåg.

Med sladdlösa PKS 18 LI utökar Bosch sitt sortiment av sågar för gör-det-självare. Sågen är kompakt, kraftfull och lätt att hantera tack vare att den inte vinglar under sågandet vilket ger precisa och raka snitt. Maskinen har en ergonomisk design, ett soft grip- handtag och är med sina 2,6 kg väldigt lätt att arbeta med - för både nybörjare och mer erfarna. Sågen har en klippkapacitet på 48 mm, vilket är tillräckligt för de flesta gör-det-själv-uppgifter. Sågen levereras med en 18-tandad klinga.

Tigersågen PSA 18 LI och cirkelsågen PKS 18 LI finns i butik från oktober 2013 och kan köpas med batteri och laddare eller i soloversion.

Högupplösta bilder kan laddas ner från: http://www.holm.dk/power4all_18_nyheder/

Specifikationer  Bosch PSA 18 LI
Batteri  18V Li-Ion
SDS   Ja
Kapacitet (trä/stål/aluminium)  100/20/20 mm
Hastighet  0-2800/min
Vikt  2,3 kg

Specifikationer                        Bosch PKS 18 LI
Batteri  18V Li-Ion
Geringskapacitet   0-45 grader
Klingdiameter  150 mm
Kapacitet   48 mm
Vikt (med batteri)                   2,6 kg

För ytterligare information eller test av produkter, vänligen kontakta:

Camilla Träff, Geelmuyden-Kiese, 070 - 768 99 10, ctr@geelmuyden-kiese.se

Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-do-it.se

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 270 000 anställda bidrog under bokslutsåret 2009 till en omsättning på ca 38 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av tillverkning, försäljning och kundtjänst med ca 300 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar mer än 3,5 miljarder euro om året på forskning och utveckling och registrerar globalt mer än 3000 patent om året. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

För ytterligare information se www.bosch.se och www.bosch-do-it-se.