Uppgradering av säkerheten: Nya vinkelslipar från Bosch med smart dödmansgrepp

- Skapade för uppgifter med höga säkerhetskrav
- Förbättrat dödmansgrepp som kan användas med flera olika grepp
- Kraftfulla maskiner med upp till 1500 watt

Nu har även Boschs 115/125 mm-vinkelslipar ett dödmansgrepp, en så kallad PROtection Switch. Det innebär att verktyget bara fungerar när knappen hålls inne. Om man släpper greppet stannar det roterande bladet inom ett par sekunder. Boschs nya vinkelslipar gör det därmed enklare att leva upp till olika arbetsplatsers höga säkerhetskrav. Exempelvis på raffinaderier och på oljeplattformar som har särskilt höga säkerhetsstandarder.

Full kontroll i alla arbetspositioner
Det förbättrade dödmansgreppet har stora fördelar jämfört med traditionella dödmans-knappar. Den är utformad så att den kan användas över handtagets hela längd, oavsett om vinkelslipen hålls i ett grepp framtill, baktill eller mitt på maskinen. Man har därför alltid full kontroll över verktyget, även i svåra arbetssituationer.

– Med PROtection Switch i kombination med kickbackskyddet känns det som en mycket trygg och säker maskin att jobba med, säger David Götestam, snickare på Mats Wikman Byggnads AB som testat GWS 12-125 CIP Professional.

Vinkelsliparna från 900 till 1500 watt ersätter modellen GWS 10-125 Z Professional. Med de nya vinkelsliparna kan man uppnå snabba arbetsresultat. De är utrustade med en gnistskydd som kan justeras utan hjälp av något verktyg, har en ergonomisk design och en större knapp för att låsa skaftet, vilket gör det lättare att snabbt byta tillbehör. Precis som föregångarna utan dödmansgrepp, har både vinkelslipen och kolborstarna lång livslängd.

– Fler fördelar är att det är enkelt att ändra position på gnistskyddet. Det är en perfekt maskin för de mindre jobben, fortsätter David Götestam.

En vinkelslip för varje arbete
Standardmodellerna GWS 9-115 P och GWS 11-125 P Professional kan användas till mycket i olika branscher. Med rätt tillbehör kan maskinerna exempelvis användas till att skära av stålrör, skära profiler för längder, avlägsna svetsade fogar, gradning av kanter, slipa gjutna delar eller skära genom sten och kakel.

Modellerna med 1200 och 1500 watt passar för mer krävande arbeten, som inom varvsindustrin, på stora byggen eller för arbeten med stålkonstruktioner. Förutom det nya dödmansgreppet så är de utrustade med flera andra säkerhetsfunktioner, som Vibration Control, KickBack Stop och mjukstart. De är även utrustade med en återstartsspärr, så att maskinen inte startar av sig själv efter ett strömavbrott. Modellerna har flera olika användningsområden:
- De nya GWS 12-125 CIP Professional, GWS 15-125 CIP Professional och GWS 15-150 CIP Professional-modellerna kan klara en fortsatt hög belastning även i hårda material
- De nya GWS 12-125 CIEP Professional och GWS 15-125 CIEP Professional-vinkelsliparna används för att arbeta med material som kräver en förvald hastighet.

De nya vinkelsliparna med dödmansgrepp finns hos återförsäljare av professionella verktyg. Priser, exklusive moms, från 1095 kronor från GWS 9-115 P Profes­sional till 2245 kronor för GWS 15-150 CIP Professional. Bosch erbjuder även flera olika tillbehör till små vinkelslipar, som exempelvis skär-, fals-, diamant- och slipskivor samt borstar och dammutsugningsskärmar.

Verktyg Nominell effekt Varvtal, obelastad Vikt Skivdiameter Pris, exkl. moms
GWS 9-115 PProfessional (STD - standardhantag) 900 W 11 500 2,1 kg 115 mm 1095 kr
GWS 9-115 P Professional (AVH- Anti-vibrations-handtag) 900 W 11 500 2,1 kg 115 mm 1145 kr
GWS 11-125 PProfessional (STD) 1100 W 11 500 2,3 kg 125 mm 1145 kr
GWS 11-125 P Professional (AVH) 1100 W 11 500 2,3 kg 125 mm 1295 kr
Vinkelslipar med Constant Electronic, Vibration Control, KickBack Stop,
mjukstart och
återstartsspärr
GWS 12-125 CIPProfessional (AVH) 1200 W 11 500 2,2 kg 125 mm 1445 kr
GWS 15-125 CIPProfessional (AVH) 1500 W 11 500 2,5 kg 125 mm 1945 kr
GWS 15-150 CIPProfessional (AVH) 1500 W 9 300 2,5 kg 150 mm 2245 kr
Vinkelslipar med Constant Electronic, förvald hastighet, Vibration Control, KickBack Stop,
mjukstart och
återstartsspärr
GWS 12-125 CIEPProfessional (AVH) 1200 W 2 800 – 11 500 2,2 kg 125 mm 1745 kr
GWS 15-125 CIEPProfessional (AVH) 1500 W 2 800 – 11 500 2,5 kg 125 mm 2245 kr

Pressfoton i hög upplösning kan hämtas här: www.holm.dk/Bosch_GWS_9_11_12_15

Se YouTube-filmer om:
Vibration Control: bit.ly/14nDrZW
Vridningsskyddad skärm: bit.ly/13wcEvg
Direktkylning: bit.ly/10hDDnY
Kick Back-stop: bit.ly/10dhnu5
Återstartsspärr: bit.ly/YHQNt8
QR-koder finns på bildlänken.

Anna Starkenberg, Geelmuyden.Kiese, 070-776 21 51, ans@geelmuyden-kiese.se
Niclas Andersen, Produktchef Bosch A/S, niclas.andersen@dk.bosch.com

Boschkoncernen är en världsledande leverantör av teknik och tjänster. Omkring 306 000 anställda bidrog under 2012 till en omsättning på 52,5 miljarder euro. Sedan början av 2013 har verksamheten delats in i fyra områden: fordonsteknik, industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med cirka 360 dotterbolag och regionala företag i över 50 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 4,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler cirka 4800 patent om året globalt. Bosch produkter är utvecklade för att förbättra livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar. På så sätt erbjuder Bosch lösningar som är ”Invented for life”.

Citat

– Med PROtection Switch i kombination med kickbackskyddet känns det som en mycket trygg och säker maskin att jobba med.