Värdens mest populära elverktyg har nu blivit ännu bättre

Bosch lanserar en uppdaterad version av den sladdlösa skruvdragaren IXO med förbättrad prestanda och en ny strömlinjeformad design. Skruvdragaren, som redan sålts i över 14 miljoner exemplar världen över, har fått ett antal nya funktioner och kan till exempel laddas upp ännu snabbare tack vare att den numera laddas via USB-kabel.

Förutom en förkortad laddningstid har Bosch gjort ytterligare ett antal förändringar i den nya versionen som kallas IXO V. För att göra arbetet så ergonomiskt och intuitivt som möjligt har den tyska verktygsproducenten flyttat justeringsknappen till toppen av verktyget vilket gör det enkelt att välja läge beroende på om användaren vill skruva i eller ur skruven. Även LED-lampan har uppdaterats och ger numera ett vitt ljus som kan ställas in för att lysa upp en större yta eller fokusera på en mindre och mer specifik yta.

Världens mest populära elverktyg
Marknadens minsta skruvdragare är en riktig veteran och har sålts i inte mindre än 14 miljoner exemplar världen över sedan den lanserades 2003, vilket gör den till världens mest populära elverktyg. Mångsidigheten har varit en framgångsfaktor och IXOn kan användas både som en traditionell skruvdragare för större arbeten men också som en liten hjälpreda i näst intill vilken situation som helst. Med de olika tillsatserna som numera även kan köpas separat kan IXOn både skruva, borra, skära, tända grillen, öppna vinflaskan och krydda middagen.

Totalt sju tillsatser
Utöver välkända tillsatser som vinöppnaren IXO Vino, salt- och pepparkvarnen IXO Spice samt grilltändaren IXO BBQ, finns också vinkel- och excentertillsatser som gör det möjligt att arbeta i skrymmande utrymmen där andra maskiner har svårt att komma åt. Det sjunde och senaste tillbehöret är skärtillsatsen IXO Cutter som lanserades i höstas och kan användas till att skära i en mängd olika material som tapet, papp och andra dekorationsmaterial med en tjocklek på upp till sex millimeter.

Den nydesignade versionen av IXO kommer att säljas i byggvaruhandel över hela landet från och med april 2015 och i tre olika varianter; En premium-version med laddare, tio bits samt en vinkel- och excentertillsats för 695 kr, en medium-version med laddare, tio bits och en vinkeltillsats för 595 kr och en bas-modell med laddare och tio bits för 495 kr. Alla priser är rekommenderade priser inklusive moms.

Högupplösta bilder kan laddas ner från: www.holm.dk/IXO_V

För ytterligare information eller test av produkter, vänligen kontakta:
Anders Svedberg, Geelmuyden Kiese
Tel: 073 - 778 94 33, e-post: anders.svedberg@gknordic.com
Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-do-it.se

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2014 har företaget cirka 290,000 medarbetare och omsätter 48,9 miljarder euro. Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods og Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings– och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2014 ansökte Bosch om cirka 4600 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

För ytterligare information se
www.bosch.se och www.bosch-do-it.se.