Världens första sladdlösa motorsåg med full styrka Fäll trädet med batterisåg

Äntligen finns det ett seriöst alternativ till bensindrivna motorsågar och elektriska motorsågar med lång sladd. Den nya motorsågen AKE 30 LI från Bosch är världens första sladdlösa motorsåg med ett kraftfullt 36 volts litiumbatteri. Prestandan har fördubblats i jämförelse med tidigare sladdlösa motorsågar, vilket innebär att AKE 30 LI klarar att såga 100 tjocka vedträn innan batteriet behöver laddas. Dessutom slipper man besväret med förlängningssladd.

Fram till idag har en kraftfull motorsåg antingen varit bensindriven eller eldriven med sladd. De sladdlösa alternativ som funnits har bara haft en batterikapacitet på 18 volt. Nu förändras detta. I början av 2011 lanserar Bosch världens första sladdlösa såg med ett 36 volts batteri. Det nya batteriet innebär att AKE 30 LI är dubbelt så stark som tidigare batteridrivna motorsågar vilket ger kraft till krävande arbete runt om i trädgården.

Nu är det slut på förorenande bensinångor som är skadliga för både användaren och omgivningen. Dessutom slipper man slåss med långa sladdar som fastnar i buskar och kvistar, medan man försöker fälla träd, kapa tjocka grenar eller bara vill putsa häcken i trädgården. Den nya motorsågen bullrar också mindre än bensindrivna motorsågar och förutom detta är energiförbrukningen mycket låg. Den batteridrivna modellen förbrukar bara en tiondel så mycket energi som en bensindriven såg.

100 vedträn på en gång och åtta meter per sekund

På en enda uppladdning klarar det starka 36 volts litiumbatteriet att såga 100 kraftiga vedträn. Litiumbatteriet levererar en skärhastighet på åtta meter per sekund och laddas fullt på bara 90 minuter, fast redan efter 45 minuter är batteriet uppladdat till 80 procent så att man kan fortsätta sitt arbete.

Det är heller ingen fara om man av någon anledning tappar motorsågen. En blixtsnabb kick-back-broms stoppar motorn direkt så att olyckor kan undvikas. Kedjan smörjs automatiskt och byte samt sträckning av kedjan är också mycket enkelt tack vare att Boschs nya enhands-SDS-system inte kräver några extra verktyg.

Använd samma batteri till olika maskiner

Motorsågen använder samma batteri och laddare som Bosch populära gräsklippare Rotak LI och häcktrimmern AHS 54-20. Det skapar stor flexibilitet då man kan byta batterier mellan olika maskiner och på så sätt alltid har ett batteri att använda och det andra förberett i laddaren. Man slipper att hålla reda på olika laddare och batterier.

Eftersom AKE 30 LI varken har en klumpig och tung bensintank eller en besvärlig sladd är den både enkel och bekväm att jobba med. Det rekommenderade priset hamnar på 3 999 kr och motorsågen kommer finnas till försäljning på byggvaruhus över hela landet från början av 2011.

För ytterligare information, högupplösta bilder eller produkter, vänligen kontakta:

Amanda Florin, Geelmuyden.Kiese, 0708-64 19 74, amanda.florin@gkstockholm.com

För högupplösta bilder klicka här

För ytterligare information se www.bosch.se