Världens första uppkopplade vinkelslip från Bosch för professionella

• Uppkopplingsbar till Smartphone
  • Säker och effektiv kapning och slipning
  • 35 procent mer effekt än tidigare 18 volts-modeller

Bosch lanserar världens första trådlösa vinkelslip för professionella hantverkare som är utrustad med en Connectivity-funktion, vilket betyder att verktyget är uppkopplingsbart. Via Bluetooth kopplas vinkelslipen upp till användarens Smartphone och syns i Bosch-appen Toolbox. Vinkelslipen finns i modellerna GWS 18V-115 och -125 C Professional samt GWS 18V-115, -125 och -150 SC Professional.

Connectivity
När vinkelslipen kopplas upp till mobilen visas information i Toolbox-appen om verktygsstatus, batteriets laddningsstatus samt information om eventuell överhettning och liknande problem. Toolbox-appen hjälper användaren att hålla koll på verktygets status och gör att verktyget kan anpassas efter individuella behov. Exempelvis kan varvtalet, bara med en knapptryckning i mobilen, enkelt justeras vid arbete med olika typer av material.

Ännu bättre ergonomi och användarsäkerhet
Vinkelslipen ligger bekvämt i handen med en handtagsomkrets på endast 156 mm och en vikt på 2,8 kg inklusive 6,3 Ah-batteri vilket bidrar till mindre uttröttande arbete. Därutöver ligger ett stort fokus på förbättrad användarsäkerhet. Vinkelslipen är först ut med att vara utrustad med funktionen ”Drop Control”. Funktionen stänger av apparaten omedelbart så snart den träffar marken vid fall, för att undvika skador. Funktionen ”Intelligent Brake System” ser till att vinkel-slipens skiva står helt still inom 2 sekunder efter att verktyget stängts av. Även funktionen ”KickBack Control” ingår; om verktyget oförutsett skulle rotera runt borraxeln på grund av att borren fastnar, stänger den integrerade sensorn av motorn på en bråkdels sekund för att förebygga ett plötsligt bakslag som kan skada användaren. Vinkelslipen är därutöver utrustad med mjukstart, återstartsskydd och ett extra handtag med vibrationsdämpning.

GWS 18V-115 och -125 C Professional samt GWS 18V-115, -125 och -150 SC Professional finns att köpa i fackhandeln.

Tekniska data
GWS 18V-115
och -125 C
Professional
GWS 18V-115
och -125 SC
Professional
GWS 18V-150
SC Professional
Batterispänning/-kapacitet 18 V/5,0 Ah 18 V/6,3 Ah 18 V
Connectivity-funktioner Ja Ja Ja
HMI-display Nej Ja Ja
Skivdiameter 115/125 mm 115/125 mm 150 mm
Tomgångsvarvtal 9.000 varvmin 4.500 − 9.000 varvmin 4.000 − 7.500 varvmin
SkärdjupSkivor 115/125 28/34 mm 28/34 mm 46 mm
Spindel M14 M14 M14
Mått (längd x höjd) 368 x 260 mm 368 x 260 mm 368 x 260 mm
Vikt 2,6 kg inkl. batteri 2,8 kg inkl. batteri 2,0 kg (utan batteri)
Leveransomfattning/ej bindande prisrekommendation exklusive moms
  • i L-BOXX med 5,0 Ah-batteri och snabbladdare GAL 1880 CV Professional:
    5 195 SEK
  • i L-BOXX med högpresterande batteri GBA 18V 6,3 Ah EneRacer Professional och snabbladdare GAL 1880 CV Professional:
    5 895 SEK
  • Soloapparat
    "Clic & Go": 2 645 SEK
Soloapparat
"Clic & Go":
2 945 SEK

För mer information, kontakta:
Julia Järegård, Geelmuyden Kiese, 070-218 81 90, julia.jaregard@gknordic.com

Om Bosch
I Boschkoncernens elverktygsområde finns några av världens mest sålda elverktyg, mätverk-tyg och tillbehör. Under 2015 genererade de drygt 20 000 medarbetarna 4,8 miljarder euro i in-täkter varav ca 85 procent utanför Tyskland. Med varumärken som Bosch, Skil och Dremel står elverktygsområdet för kundfokus och ingenjörsframsteg. De viktigaste framgångsfaktorerna är innovationskraft och innovationstakt. Boschs professionella elverktyg genererade cirka en tred-jedel av sin försäljning under 2015 från produkter som funnits på marknaden i mindre än två år. Under 2016 kommer Bosch elverktyg återigen lansera fler än 100 nya produkter på den tyska marknaden i sina fyra affärssegment: elverktyg, tillbehör, mätverktyg och trädgårdsredskap. Boschkoncernen är en ledande global leverantör av teknik och tjänster som sysselsätter cirka 375 000 medarbetare i hela världen (den 31 december 2015). Företaget omsatte 70,6 miljarder euro år 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobila lösningar, Industriell tek-nologi, Konsumtionsvaror och Energi- och byggnadsteknik. Boschkoncernen innefattar Robert Bosch GmbH och dess cirka 440 dotterbolag och regionala företag i ett 60-tal länder. Inkluderar man säljavdelningen och servicepartners täcker Boschs globala tillverkning och försälj-ningsnätverk cirka 150 länder. Grunden för företagets framtida tillväxt är den innovativa styr-kan. Bosch sysselsätter 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på 118 platser över hela världen. Boschkoncernens strategiska mål är att erbjuda innovationer för ett uppkopplat liv. Bosch förbättrar livskvaliteten i hela världen med produkter och tjänster som är innovativa och skapar entusiasm. Kort och gott, Bosch erbjuder teknik som är "Invented for life.". Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com.