X-Lock – nyheten från Bosch som revolutionerar verktygsbytet för vinkelslipar

Bosch lanserar marknadens överlägset enklaste verktygsbyte-system för vinkelslipar; X-Lock. Det nya systemet möjliggör ett byte som endast tar fem sekunder att genomföra, vilket är upp till fem gånger snabbare än tidigare. Tillbehören klickas enkelt fast i X-Lock-uttaget och ett tydligt klickljud meddelar när tillbehöret sitter fast ordentligt. De allra flesta X-Lock-tillbehören är bakåtkompatibla och kan även användas till vinkelslipar med äldre fastspänningssystem.

Tidseffektivt och enkelt
X-Lock-systemet fungerar tidsbesparande i arbetet för professionella hantverkare, som slipper gå igenom flera steg och hantera lösa delar när ett verktygsbyte ska genomföras. Istället tar bytet nu endast fem sekunder och systemet visar tydligt i vilken riktning tillbehöret ska sitta samt säkerställer att skivor med bestämd rotationsriktning alltid hamnar rätt.

Brett tillbehörssortiment
Totalt finns det tolv X-Lock-vinkelslipar: åtta eldrivna modeller från 900 till 1 900 watt och fyra batteridrivna 18-voltsmodeller samt de vanliga skivdiametrarna på 115 och 125 millimeter. Utbudet täcker användningsområden inom metall-, sten- och betongbearbetning och över 130 X-Lock-tillbehör finns tillgängliga; bl.a. olika kapskivor, fiberslipskivor, grova slipskivor, kopp- och rundborstar, diamanttorrborrar och diamantfräsar.

Ökad arbetsplatssäkerhet
Vinkelslipar med X-Lock är utrustade med säkerhetsfunktionerna Drop Control, som stänger av verktyget så snart det träffar marken vid fall, och KickBack Control som gör att motorn stängs av på en bråkdels sekund om verktyget oförutsett skulle rotera runt borraxeln på grund av att borren fastnar. Flera X-Lock-modeller är dessutom utrustade med mjukstart, vibrationsdämpning, skydd mot igångsättning, dödmansbrytare och bromsfunktionen X-Break som bromsar in skivan till stillastående inom en sekund efter att verktyget har stannats.

X-Lock-vinkelsliparna inklusive tillbehör finns tillgängliga på marknaden från maj 2019. Modellen GWX 17-150 Professional lanseras först i oktober. Samtliga prisuppgifter är ej bindande prisrekommendationer exklusive moms, med reservation för ändringar.

Eldriven
vinkelslip
900–1 900 W
KickBack Control Vibration Control Varvtals-inställning Förpackning Rekommenderat försäljningspris exklusive moms
GWX 9-115 S Professional   X X Väska 1580EK
GWX 9-125 S Professional   X X Kartong 1738SEK
GWX 10-125 Professional       Kartong 1365 SEK
GWX 13-125 S Professional X X X Kartong 1895 SEK
GWX 14-125 Professional       Kartong 2055SEK
GWX 17-125 S Professional X X X Kartong 2690 SEK
GWX 17-150 Professional X X   Kartong 2995SEK
GWX 19-125 S Professional X X X Kartong 3155 SEK

18 V batteridriven vinkelslip utan batteri och laddare KickBack Control, Drop Control, Vibration Control, X-Brake Varvtals-
inställning
Dödmansbrytare Förpackning Rekommenderat försäljningspris plus moms
GWX 18V-10 C Professional X     L-Boxx 4445 SEK
GWX 18V-10 SC Professional X X   L-Boxx 4995SEK
GWX 18V-10 PC Professional X   X L-Boxx 4545 SEK
GWX 18V-10 PSC
Professional
X X X L-Boxx 5195SEK

För mer information, kontakta:
Pernilla Lundin, Geelmuyden Kiese
pernilla.lundin@gknordic.com

Om Bosch
Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 410 000 medarbetare globalt (per 31 december 2018). Enligt preliminära siffror omsatte företaget 77,9 miljarder Euro under 2018. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, smarta städer, uppkopplad mobilitet och uppkopplad industri. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar från en och samma källa. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 69 500 medarbetare inom forskning och utveckling på 125 platser runt om i världen.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De entreprenöriella ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.se, www.iot.bosch.comwww.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse