15-årsjubileum för Bosch ESP®

Sedan serieproduktionen började i september 1995 har Bosch nu producerat mer än 50 miljoner ESP® system. År 2009 var 60 procent av alla nya fordon i Europa utrustade med ESP®, motsvarande siffra i övriga världen var 36 procent.

En undersökning visar att om samtliga nya bilar som säljs i Europa skulle vara utrustade med ESP® skulle cirka 4 000 människoliv sparas i trafiken varje år.

För mer information om detta samt bilder:

Kontaktperson:
Eva Albinsson, Informations- och marknadsansvarig, Robert Bosch
Tel. +46 8 7501500

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 275 000 anställda bidrog under bokslutsåret 2009 till en omsättning på 38,2 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 300 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar mer än 3,5 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler ca 3 800 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik” av Robert Bosch (1861-1942). Ägarstrukturen i Boschkoncernen säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det ger företaget möjlighet att göra avsevärda investeringar för framtiden liksom att leva upp till ett socialt ansvarstagande i linje med grundarens intentioner. 92 procent av kapitalandelarna i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung. Företagets industriella verksamhet och ägarfunktioner tillvaratas av Robert Bosch Industrietreuhand KG.

För ytterligare information se
www.bosch.se