2022: Bosch når affärsmål trots utmanade miljö - global expansion säkerställer tillväxten

Stuttgart, Tyskland – Trots ett utmanande makroekonomiskt läge lyckades Bosch öka försäljning och resultat under 2022. Enligt preliminära siffror genererade koncernen en total försäljning på 88,4 miljarder euro. En ökning med cirka 12 procent jämfört med föregående år, eller cirka 10 procent efter justering för valutaeffekter. EBIT nådde 3,7 miljarder euro. Rörelsemarginalen förväntas bli cirka 4 procent.

– Det affärsmässigt svåra 2022 visade återigen att Bosch är ett krissäkert bolag med en enorm innovativ kraft, säger Dr. Stefan Hartung, koncernchef för Robert Bosch GmbH. I en tid som fortfarande är utmanande säkrar vi tillväxtmöjligheten internationellt med riktade investeringar och en utökad internationell närvaro.

Global handel: samarbete avgörande för välstånd och klimatåtgärder

För Bosch fungerar förändringarna inom marknaden för anslutning, automatisering och elektrifiering, tillsammans med den växande betydelsen av hållbarhet, som tillväxtmotorer. Efterfrågan i tillväxtregioner som ASEAN-länderna öppnar upp för ytterligare tillväxt. Mot denna bakgrund anser Hartung att bolaget är väl positionerat med hänsyn till den ekonomiska och energipolitiska situationen. Den energibrist som driver inflationen kan dock påverka konsumtionen och den monetära stabiliteten negativt på lång sikt. Han välkomnade centralbankens införande av en restriktiv penningpolitik, men varnade för bildandet av globala ekonomiska block.

– En fragmentering av ekonomiska system hotar den innovativa kraften och välstånd för alla, säger Hartung. Det viktigaste är att klimatåtgärderna sker i ett internationellt samarbete.

Klimatneutral teknik: energikris driver efterfrågan

Bosch produkter för hemmet omsätter redan mer än 20 miljarder euro.

– Vår produktportfölj kan positivt påverka omkring 90 procent av energiförbrukningen i hemmet, säger Dr Christian Fischer, vice koncernchef i Bosch. Av den siffran rör 85 procent värme och varmvatten och 15 procent hushållsapparater.

I Tyskland ökade Bosch sin enhetsförsäljning av värmepumpar med 50 procent 2022. Den europeiska marknaden förväntas växa med 25 till 35 procent om året till 2025. Därför utökar man nu tillverkningskapaciteten för värmepumpar och har sedan början av året byggt ytterligare en produktionsanläggning Eibelshausen, Tyskland. Bosch ser stor tillväxtpotential i omvandlingen av energisystem.

– Omvandlingen måste dock vara överkomlig, säger Fischer. För byggnader bör kostnaderna för renovering och eftermontering inte underskattas.

Hållbarhet lockar utbildad arbetskraft

Bosch gjorde framsteg med implementeringen av sina hållbarhets- och klimatmål under 2022 och ökade andelen förnybar el från 89 till 94 procent. Engagemanget för hållbarhet gör företaget till en mer attraktiv arbetsgivare. När kvalificerad arbetskraft är en bristvara blir Indien blir nu allt viktigare i konkurrensen om mjukvaruexperter.

– Bosch kommer snart att ha anställt mer än 50 000 personer inom mjukvaruutveckling, säger Filiz Albrecht, CHRO för Robert Bosch GmbH.

Affärsområdet Mobility Solutions uppvisar högsta försäljningstillväxt

Trots brist på halvledare och en svag ekonomi kunde samtliga affärsområden öka sin försäljning. Med 52,6 miljarder visade Mobility Solutions återigen årets högsta försäljning.

– Den goda nyheten är att vår försäljning därmed växte snabbare än bilproduktionen, säger Dr. Markus Forschner, CFO för Robert Bosch GmbH.

Affärsområdet Industrial Technology uppnådde en försäljningsökning på 14 procent, till 6,9 miljarder euro. Affärsområdet för Consumer Goods ökade försäljningen något trots minskad vilja hos konsumenter att köpa hushållsapparater och elverktyg. Här ökade försäljningen med 2 procent till 21,5 miljarder euro. Inom affärsområdet Energy and Building Technology återspeglade tillväxten å andra sidan den oförminskade höga efterfrågan på energieffektiv hem- och byggnadsteknik. Forschner rapporterade att försäljningen ökade till 7 miljarder euro.

Personalutveckling: 18 000 fler medarbetare

2022 arbetade cirka 420 300 personer i Bosch-koncernen, vilket är cirka 18 400 fler än föregående år. Antalet anställda i Tyskland ökade med 2 600 till 133 400.

– Nästan hälften av tillväxten bland medarbetare skedde inom forskning och utveckling, säger Forschner.

För mer information och pressmaterial:

Lotta Törnberg

Corporate Communications and Brand Management Nordic
E-mail: Lotta.Toernberg@se.bosch.com
Telefon: +46 8 750 1644

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 420 000 medarbetare globalt (per 31 december 2022). Preliminära siffror visar att företaget omsatte 88,4 miljarder Euro under 2022. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, Industri 4.0 och uppkopplad mobilitet. Bosch har en vision om hållbar, säker och spännande mobilitet. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar, från olika domäner, men från en och samma källa.

Bosch-koncernens strategiska mål är att göra livet enklare med produkter och lösningar som antigen innehåller artificiell intelligens (AI) eller har utvecklats eller tillverkats med dess hjälp. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.

Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Med sina mer än 400 platser över hela världen har Bosch-koncernen varit koldioxidneutral sedan första kvartalet 2020.

Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 85 000 medarbetare inom forskning och utveckling på 128 platser runt om i världen och cirka 44 000 mjukvaruutvecklare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 94 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch, genom ett familjeägt företag, och av Robert Bosch GmbH. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse som utövar aktieägarnas rättigheter.

Ytterligare information finns online på www.bosch.se , www.bosch.com , www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPress