Bosch: ny innovation reducerar utsläppen hos jordbruksfordon

Bosch har utvecklat ett  modulsystem som minskar partikel- och avgasutsläppen hos terrängfordon. Genom en fristående komponent som går att montera på de flesta sorters tyngre fordon är det möjligt att reducera kväveoxidutsläppen med upp till 95 procent. Tillverkningen startar under 2012.

Nu utnyttjar Bosch sin erfarenhet inom avgasteknik för att förbereda gaffeltruckar, mobila maskiner som byggfordon, traktorer och andra jordbruksmaskiner, för strängare utsläppskrav. Systemet som tagits fram kan dessutom monteras i stationära maskiner samt bussar och kommunala fordon.

Den nya lösningen består av en fristående modulär komponent som snabbt och konstnadseffektivt sänker terrängfordonens skadliga utsläpp. Systemet gör det möjligt att reducera kväveoxider med upp till 95 procent. Samtidigt kan bränsleförbrukningen, och i sin tur CO2-utsläppet, minskas med upp till fem procent.

Modulerna, som måste vara certifierade i samråd med respektive motortillverkare, täcker dieselmotorer i effektområdet 19 till 560 kilowatt.

För mer information och bilder:

Tips: Nu har Bosch utvecklat sin medieservice till att även omfatta videoklipp för publicering på websidor. Över 500 videosekvenser finns nedladdningsbara via Bosch videoportal:

Bosch Videoportal

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 283 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2010 till en omsättning på 47,3 miljarder euro. Under 2011 förväntas företagets omsättning överstiga 50 miljarder euro och antalet anställda öka till 300 000. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 350 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar 3,8 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler ca 3800 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

Under 2011 fyller Bosch 125 år. Företaget grundades i Stuttgart 1886 som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik” av Robert Bosch (1861-1942). Ägarstrukturen i Boschkoncernen säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det ger företaget möjlighet att göra avsevärda investeringar för framtiden liksom att leva upp till ett socialt ansvarstagande i linje med grundarens intentioner. 92 procent av kapitalandelarna i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung. Företagets industriella verksamhet och ägarfunktioner tillvaratas av Robert Bosch Industrietreuhand KG. För ytterligare information se www.bosch.se