Bosch gör elcykeln ännu snabbare

Under 2012 kommer en ny elcykel utrustad med Bosch ”Drive Unit 45” att lanseras på marknaden. Systemet innebär att elcykeln nu kan ta sig upp till 45 km/h. Dessutom är möjligt för användaren att cykla utan muskelkraft ändå från starten, oavsett vilken växel som ligger i.

Befintliga system har en maxhastighet på 25 km/h, med den nya enheten når cyklisten 45 km/t utan att behöva använda muskelkraft. Den drivande kraften bakom det nya drivsystemet är den kraftfulla 350-watts elmotorn, som kan generera utdata så hög som 500 watt under korta perioder, med upp till 50 Newtonmeter i vridmoment. Dessa värden innebär att det inte finns någon brist på energireserver för effektiv dragkraft, även vid höga hastigheter eller off-road. Under utvecklingen av enheten applicerades kunskap från bilindustrin och har därför de bästa förutsättningarna för att klara av vattenpölar, regn, stenskott, saltdimma och extrema temperaturskillnader.

Nio cykeltillverkare har presenterat sina cyklar med det nya Drive Unit 45-systemet. Dessa kommer att lanseras på marknaden under 2012, Bosch siktar på att starta  serietillverkningen så tidigt som i december 2011.  Detta system utgör ytterligare en milstolpe för Bosch, vars produktportfölj nu omfattar hela sortimentet av drivsystem för alla segment av den snabbt växande eBike-marknaden.

Motorassisterad elcyklar som överstiger 25 km/h betraktas inte som cyklar i alla länder. Till exempel kan hjälm och mopedlicens behövas.

För mer information och bilder:

Tips: Nu har Bosch utvecklat sin medieservice till att även omfatta videoklipp för publicering på websidor. Över 500 videosekvenser finns nedladdningsbara via Bosch videoportal:

Bosch Videoportal

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 283 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2010 till en omsättning på 47,3 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 300 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar mer än 4 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler ca 3800 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

Under 2011 fyller Bosch 125 år. Företaget grundades i Stuttgart 1886 som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik” av Robert Bosch (1861-1942). Ägarstrukturen i Boschkoncernen säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det ger företaget möjlighet att göra avsevärda investeringar för framtiden liksom att leva upp till ett socialt ansvarstagande i linje med grundarens intentioner. 92 procent av kapitalandelarna i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung. Företagets industriella verksamhet och ägarfunktioner tillvaratas av Robert Bosch Industrietreuhand KG.

För ytterligare information se www.bosch.se