Bosch gör gamla bilar säkrare genom ny teknik

Report this content

Intelligent Transport Management System (iTraMS) är ett nytt system som inkluderar spårning av var en bil befinner sig, övervakning av bilens tillstånd samt prestandaanalys. iTraMS är inte bara för nyproducerade bilar, utan går även att montera in i efterhand. Genom att göra systemet tillgängligt för så många fordon som möjligt, bidrar Bosch till att påskynda övergången till säkrare och mer miljövänlig körning.

Systemet, som är utvecklat av Bosch i Indien, kan reducera bränsleförbrukningen och förutse när underhåll av bilen behövs – och bilägaren kan följa allt från sin egen smartphone. De viktigaste fördelarna med iTraMS inkluderar fleet management, off-road-applikationer och intelligenta transportlösningar som en del av smart-city-lösningar. Systemet fungerar i såväl personbilar som last- och terrängfordon.

Ett annat system som har utvecklats av ingenjörsteamet i Indien är eCall – ett säkerhetssystem som sitter i bilen och utlöser ett automatiskt nödsamtal till räddningstjänsten när en krasch inträffar.

Mer information samt videor och bilder finns att hämta under nedan länk: http://www.bosch-presse.de/presseforum/detail/en-US&txtID=7534

För ytterligare information kontakta:

Head of Communications Nordic

Inger Rosén

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com

Telefon: 46 8 7501644

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. Företaget har omkring 375 000 medarbetare globalt (per 31 december 2015). Enligt preliminära siffror omsatte företaget över 70 miljarder Euro under 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning utgör grunden för ytterligare tillväxt. Under 2015 ansökte Bosch om nära 5 400 patent världen över. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer livskvalitén genom att erbjuda produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch erbjuder teknologi som är ”Invented for life”.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. Den industriella verksamheten och ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse