Bosch har tillverkat 75 miljoner ESP®system

Bosch har nått en milstolpe inom livräddande teknik då 75 miljoner  enheter av det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP® är tillverkade. Systemet kan förhindra upp till 80 procent av alla sladdolyckor och finns nu installerat i 48 procent av alla nya personbilar och lätta kommersiella fordon i världen.

Bosch har tillverkat 75 miljoner ESP®system sedan 1995. Processen som har räddat många liv är ett viktigt bidrag till den ökade trafiksäkerheten - och det viktigaste säkerhetssystemet i bilar efter säkerhetsbältet.

Bosch utvecklade antisladdsystemet och blev sedan det första företaget i världen att serieproducera det år 1995. Sedan 2010 Bosch har tillverkat fler ESP® än ABS-enheter och systemet är nu obligatorisk standardutrustning i många länder. I dag är 48 procent av alla nyregistrerade personbilar och lätta kommersiella fordon i världen utrustade med ESP®, inom Europa är motsvarande siffra 72 procent. Sverige är det land i världen som har högst andel bilar med antisladdsystem.

Från och med november 2014 kommer ESP® att monteras i alla nya fordon i hela EU.

För mer information och bilder:

Tips: Nu har Bosch utvecklat sin medieservice till att även omfatta videoklipp för publicering på websidor. Över 500 videosekvenser finns nedladdningsbara via Bosch videoportal:

Bosch Videoportal

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2011 har företaget fler än 300.000 medarbetare och omsätter 51,4 miljarder euro. Verksamheten bedrivs inom affärsområdena automotive, industriteknik samt konsumentprodukter och byggteknik. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt över 350 dotterbolag och filialer i omkring 60 länder. Medräknat försäljnings- och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för företagets framtida tillväxt. Under 2011 ansökte Bosch om fler än 4.100 patent över hela världen och man investerade över fyra miljarder euro i forskning och utveckling. Gemensamt för produkter och tjänster från Bosch är att de förbättrar människors livskvalitet genom att erbjuda innovativa och nyttiga lösningar. Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik.” Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Den är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92 % av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. De övriga aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH. Ytterligare information finns på www.bosch.se och www.bosch-press.com