Bosch i nytt samarbete med BMW och Vattenfall - batterier från elfordon ger ett stabilt kraftnät

Energilagringssystem förväntas bli en central del vid övergången till alternativa energiformer. Bosch, BMW och Vattenfall har tillsammans startat ett nytt projekt med syfte att skapa ett storskaligt lagringssystem som håller elnätet stabilt, genom att ta tillvara på värdefulla batterier när de har nått slutet av sin livscykel i elfordon.

När övergången till alternativa energiformer nu påbörjats är elektromobilitet och energilagring två centrala delar. Bosch, BMW Group och Vattenfall har tillsammans initierat ett projekt med syfte att drivautvecklingen av båda teknikerna genom att sammanlänka förbrukade batterier från elbilar för att bilda ett storskaligt energilagringssystem i Hamburg. Energin från batterierna blir tillgänglig inom några sekunder och kan hjälpa till att hålla elnätet stabil.

Bosch, BMW, och Vattenfall har som ett resultat av arbetet lanserat ett koncept som heter “Second Life Battery Alliace“. BMW levererar batterier från ActiveE och i3, medan Vattenfall ska driva det massiva lagringssystemet under en period av tio år. Bosch ansvarar för att integrera batterierna och hantera systemet. Lagringslösningen blir en del av ett redan existerande virtuellt kraftverk hos Vattenfall. Det här gör att alla tre parter kan kombinera olika små, decentraliserade kraftgenererande system och marknadsföra dem som ett delat kraftverk.

Lång livslängd ger värdefulla batterier
Litiumjonbatterier i elfordon har hög lagringskapacitet även i slutet av sin livscykel. Därför är de fortfarande värdefulla och kan användas effektivt som stationär buffertlagring för många år framöver. Projektet “Second Life Battery Alliace“ möjliggör för de tre parterna att få många nya insikter i potentiella användningsområden för sådana batterier, till exempel deras åldrande beteende och deras lagringskapacitet. Bosch algoritm är framtagen för att säkerställa maximal livslängd och prestanda samt hitta övriga fördelaktiga användningsområden.

Företaget har redan fått sina första praktiska erfarenheter i Braderup, som ligger nära den tyska ön Sylt. Där har Bosch byggt en av Europass största energilagringssystem som tillfälligt ska lagra den energi som genereras av en vindkraftpark om det behövs. För att göra det har Bosch anslutit tusentals små litiumjonbatterier som bildar ett storskaligt nätverk.

”Projektet är viktigt eftersom det kombinerar två strategiskt viktiga mål”, säger Bosch CEO Dr Volkmar Denner, som tror på framtiden för eldrift. ”I elektromobilitet ser vi att en framtida massmarknad åtföljs av många nya affärsmodeller och lösningar. Stationära energilagringssystem som gör att människor kan fortsätta att ta vara på gamla batterier är en del av detta. Sådana decentraliserade lagringssystem tillåter oss att ge ett viktigt bidrag till en säker strömförsörjning.”

Centralt inslag i övergången till alternativa energiformer
Energilagringssystem anses vara en central del av övergången till alternativa energiformer. Systemen kan absorbera solenergi under dagtid och använda den på natten, eller lagra vindkraft som kan användas vid senare tillfälle när det saknas vindkraft. Genom den här möjligheten hjälper de till att integrera den ofta fluktuerande tillgången på förnybar energi i elnätet. Elektromobilitet kan också dra nytta av denna utveckling genom att göra det möjligt att ladda fordon med solenergi på natten. Dessutom kan ett lagringssystem leverera sin energi snabbt för att stabilisera kraftnät som en del av ett virtuellt kraftverk, till exempel.

Med en kapacitet på två megawatt
De nuvarande planerna är att bygga en förvaringsenhet med en effekt på två megawatt (MW) och en installerad kapacitet på två megawattimmar (MWh) i Hamburg. Energin kommer att matas in i energibalansering marknaden för att att balansera kortsiktiga fluktuationer i elnätet. Mer än 100 bilbatterier blir sammanlänkade för att nå dessa mål. Det ger tillräckligt med energi för att förse 30 hushåll på fyra personer med el i sju dagar. Partnerna planerar att lagringsenheten ska vara i drift i slutet av 2015.

För mer information vänligen besök:

BMWs hemsida:

Vattenfall newsroom:

Bosch stationära energilagringslösningar:

Energilagringssystem i Braderup:

Energilagringssystem i Kelsterbach:

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com

Telefon: 46 8 750 16 44

Presskontakt Tomas Strandh

Priest PR

E-mail: tomas@priestpr.com

Telefon: 46 70-777 30 28

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings – och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92% av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns på  www.bosch.se och www.bosch-press.com