Bosch och Daimler ingår partnerskap för utveckling av elbilar

Daimler AG och Robert Bosch GmbH bildar ett samägt bolag. Det gemensamma bolaget står för utveckling, tillverkning och försäljning av elektriska maskiner för elektriska fordon i Europa. Produktionen väntas vara igång 2012.

Daimler AG och Robert Bosch GmbH utökar sitt långvariga samarbete inom utveckling och produktion av elmotorer för elektriska fordon i Europa. Samarbetet syftar till att driva på utvecklingen av elektriska motorer och att dra nytta av synergieffekter. Företagen har inlett en förhandling för att upprätta ett samägt bolag i vilket de äger 50% vardera. Förhandlingarna väntas vara avslutade under första halvåret 2011.

Tanken är att de elektriska motorerna ska användas i Mercedes-Benz och andra elfordon. Övrig försäljning till andra biltillverkare ska hanteras av Bosch. Den gemensamma verksamheten är planerad att förläggas i Stuttgart-området samt i Hildesheim, där Bosch idag bedriver serieproduktion av elektriska motorer. Produktionsstarten är planerad till 2012.

Mer information och bilder:

Tips: Nu har Bosch utvecklat sin medieservice till att även omfatta videoklipp för publicering på websidor. Över 500 videosekvenser finns nedladdningsbara via Bosch videoportal:

Bosch Videoportal

Ytterligare information om Daimler är tillgängligt på: www.media.daimler.com

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 283 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2010 till en omsättning på 47,3 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 300 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar mer än 4 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler ca 3800 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

Under 2011 fyller Bosch 125 år. Företaget grundades i Stuttgart 1886 som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik” av Robert Bosch (1861-1942). Ägarstrukturen i Boschkoncernen säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det ger företaget möjlighet att göra avsevärda investeringar för framtiden liksom att leva upp till ett socialt ansvarstagande i linje med grundarens intentioner. 92 procent av kapitalandelarna i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung. Företagets industriella verksamhet och ägarfunktioner tillvaratas av Robert Bosch Industrietreuhand KG.

För ytterligare information se www.bosch.se