Bosch satsar på direktinsprutning för gasbilar

Bosch leder ett konsortium som arbetar med att utveckla förbättrade system för CNG-bilar. Projektet kallas Direct4Gas och syftar till att skapa direktinsprutning för motorer som drivs av komprimerad naturgas (CNG), motsvarande det som finns för diesel- och bensinmotorer. Det här är en teknik som ännu inte finns idag.

Direktinsprutning skulle öka körglädjen samt ge mer kostnadseffektiva och miljövänliga CNG-bilar, exempelvis genom att koldioxidutsläppet minskas. Jämfört med nuvarande system i CNG-bilar, där gas sprutas in via förgreningsrör, kan direktinsprutning ge 60 procent högre vridmoment vid låga varvtal, vilket ger en mer dynamisk körupplevelse.

Andra parter i konsortiet är Daimler AG, The Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart (FKFS) samt Umicore AG & Co. KG. Projektet Direct4Gas stöds av den tyska regeringen. Det påbörjades i januari i år och avslutas i slutet av år 2017.

För mer detaljerad information samt bildmaterial, vänligen besök:

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com

Telefon: 46 8 750 16 44

Bosch Group är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. Företaget har omkring 360.000 medarbetare globalt (per 1 april 2015) och omsatte 49 miljarder Euro under 2014.*

Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch Group består av Robert Bosch GmbH och omkring 440 dotterbolag samt lokala företag i runt 60 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning utgör grunden för ytterligare tillväxt.

Under 2014 ansökte Bosch om mer än 4,600 patent världen över. Bosch Groups strategiska mål är att leverera innovationer för en nätverkande livsstil. Bosch höjer livskvalitén genom att erbjuda produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch erbjuder teknologi som är ”Invented for life”.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten hos Bosch Group och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse

*Försäljningssiffrorna för 2014 inkluderar inte de tidigare joint ventures BSH Bosch und Siemens Hausgeräute GmbH (nu BSH Hausgeräute GmbH) och ZF Lenksysteme GmbH (nu Robert Bosch Automotive Steering GmbH) vilka sedan dess har övertagits totalt.