Bosch spar tid åt bilförare genom att hitta den perfekta parkeringsplatsen

I storstäder är det ofta svårt att hitta en bra parkeringsplats och processen blir inte sällan tidsödande och frustrerande för föraren. Enligt en undersökning från den europeiska marknadsledaren inom parkeringsförvaltning kör bilister upp till 4,5 kilometer när de letar parkeringsplats, vilket motsvarar 1,35 euro i bränslekostnad per gång.

Att söka efter p-plats kan med andra ord tära på såväl nerverna som på ekonomin och miljön. Som lösning på problemet har Bosch utvecklat en ny teknik i form av en sensor som känner av och meddelar hur många parkeringsplatser det finns lediga och var. Tekniken kan användas av både privata bilförare och professionella parkeringssamordnare.

Så fungerar Bosch p-platshittare
Sensorn Bosch har tagit fram kan installeras i parkeringshus eller på gator, antingen på eller inuti asfalten. Den fungerar trådlöst och drivs av batterier, vilket gör att ingen kostsam och omständlig kabeldragning behövs. Varje batteri har en livslängd på sju år. Ett robust platshölje gör att sensorn klarar alla väderförhållanden och belastning från exempelvis lastbilar eller snöplogar.

Sensorn kontrollerar regelbundet om en parkeringsplats finns ledig. Med hjälp av en förmedlingsnod, som liknar en internet-router, förmedlar Bosch-sensorn den krypterade informationen till en server där en realtidskarta med alla lediga och upptagna parkeringsplatser skapas. Kartan kan nås via en app eller online. Det finns även metainformation om varje parkeringsplats, till exempel vad det kostar att parkera där, om det är en plats reserverad för personer med funktionsnedsättningar och ifall det finns laddningsmöjlighet för elbilar. Via appen går det också att bekvämt betala för sin parkeringstid.

För mer information samt högupplösta bilder vänligen besök:

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com

Telefon: 46 8 750 16 44

Bosch Group är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. Företaget har omkring 360.000 medarbetare globalt (per 1 april 2015) och omsatte 49 miljarder Euro under 2014.*

Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch Group består av Robert Bosch GmbH och omkring 440 dotterbolag samt lokala företag i runt 60 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning utgör grunden för ytterligare tillväxt.

Under 2014 ansökte Bosch om mer än 4,600 patent världen över. Bosch Groups strategiska mål är att leverera innovationer för en nätverkande livsstil. Bosch höjer livskvalitén genom att erbjuda produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch erbjuder teknologi som är ”Invented for life”.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten hos Bosch Group och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse

*Försäljningssiffrorna för 2014 inkluderar inte de tidigare joint ventures BSH Bosch und Siemens Hausgeräute GmbH (nu BSH Hausgeräute GmbH) och ZF Lenksysteme GmbH (nu Robert Bosch Automotive Steering GmbH) vilka sedan dess har övertagits totalt.