Bosch utvecklar framtidens batteriteknologi för elbilar

Forskningsavdelningen på Bosch arbetar med efterföljarna till litium-jon batterierna, exempelvis batterier som bygger på litium-svavel teknologi med potential för ännu högre energidensitet och kapacitet. Bosch uppskattar att litium-svavel batteriet är redo för serieproduktion tidigast i mitten av nästa årtionde.

Det finns flera sätt att höja batteriernas kapacitet, exempelvis spelar materialvalet för anoden och katoden stor roll för battericellens kemi. De flesta av dagens katoder består av antingen nickel-kobolt-mangan (NCM) eller nickel-kobolt-aluminium (NCA), medan anoderna görs av grafit, mjukt eller hårt kol alternativt kiselkol.

Högspänningselektrolyter kan öka batterikapacitet ytterligare och höjer spänningen inom cellen från 4,5 till 5 volt. Den tekniska utmaningen ligger i att garantera säkerhet och lång livslängd samtidigt som förmågan förbättras. När det kommer till högpresterande batterier så fokuserar Bosch på att utveckla övervakning och styrning av såväl de individuella cellerna som av systemet i stort. Utmaningen är att styra ett högspänningsbatteri på ett säkert vis; upp till tio mikrokontroller styr energiflödet i cellerna via ett CAN bussystem. Sofistikerad batteristyrning kan förhöja en bils räckvidd med upp till tio procent – utan att cellkemin behöver ändras.

Att det finns många platser där man snabbt kan ladda sitt elektriska fordon kommer att få en stor påverkan på batteritekniken. Ju fortare ett elfordons batteri kan laddas desto mindre viktig blir dess räckvidd. Helautomatiska fordon gör även laddningen mycket enklare, då de kan söka upp laddstationer utan att föraren behöver ingripa. Hur detta kan komma att fungera demonstreras av V-Charge, ett projekt som leds av Bosch, VW och ett antal europeiska universitet. Idén är att när föraren parkerar, exempelvis i ett garage, kan han eller hon använda en app i sin smartphone för att dirigera det elektriska fordonet till en laddstation. När föraren återvänder till garaget kör bilen automatiskt tillbaka till upphämtningsplatsen.

Det finns även andra tänkbara scenarier, exempelvis skulle en förare kunna beställa ett fordon från en bilpool via sin mobiltelefon och bilen skulle automatiskt köra till den upphämtningsplats föraren önskar. Bilpooler är i själva verket ännu ett område som förändrar kraven på batterierna – exempelvis på livslängden, eftersom livslängden för ett pool-fordon ofta är kortare än de 15 år som är den livslängd ett fordonsbatteri uppskattas ha.

Det finns olika stadier i ett batteris liv. Ett pool-fordon, som kör en lång sträcka under en kort tidsperiod, kräver ett nytt batteri med full prestanda. Å andra sidan kan ett bättre begagnat batteri fungera precis lika bra i bilar som enbart körs sporadiskt längs kortare sträckor, något som hade sänkt priset för en elbil. Även efter tolv år medellivslängden för en bil har batteriet fortfarande 80 procent av sin ursprungliga prestationsförmåga och kapacitet. Detta betyder att dess komponenter kan vara användbara för exempelvis effektlagring. I Hamburg kopplas använda batterier från elfordon ihop för att skapa ett stort effektlagringssystem i ett Second Life-projekt. Det kan tillhandahålla energi på ett par sekunder och hjälper till att stabilisera elnätet. Med detta projekt arbetar Bosch, BMW Group och Vattenfall tillsammans för att driva utvecklingen inom elektromobilitet och energilagring framåt.

För mer information, vänligen besök:

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com
Telefon: 46 8 750 16 44

Presskontakt Tomas Strandh
Priest PR
E-mail: tomas@priestpr.com
Telefon: 46 70-777 30 28

Mobility Solutions är det största affärsområdet inom Bosch Group. Enligt preliminära siffror uppgick försäljningen under 2014 till 33,3 miljarder euro, vilket motsvarar 68 procent av gruppens totala omsättning. Detta gör Bosch Group till en av de ledande underleverantörerna till fordonsindustrin. Mobility Solutions bedriver verksamhet framför allt inom följande områden: insprutningsteknik för förbränningsmotorer, alternativa drivlinor,  effektiva och uppkopplade tillbehör till drivlinan, aktiva och passiva system för trafiksäkerhet, funktioner för assistans och komfort samt koncept, teknik och tjänster för eftermarknaden för fordon. Bosch har tagit fram viktiga fordonsrelaterade innovationer såsom elektronisk motorstyrning, antisladd-systemet ESP och common rail dieselinsprutning.

Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings – och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92% av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns på  www.bosch.se och www.bosch-press.com