• Bosch/

Bosch utvecklar världens första fullt automatiserade och förarlösa parkering

Report this content

I framtiden kommer parkeringen av bilar styras genom ett kommando från en smartphone. Bosch, Mercedes-Benz och Apcoa arbetar för att snart kunna tillhandahålla en förarlös och helt och hållet automatiserad parkering på Stuttgarts flygplats i Tyskland.

Stuttgart, Tyskland – Automatiserad parkering som hjälper till att minimera stressen på flygplatsen. Det är en tjänst som Bosch, Mercedes-Benz och parkeringsbolaget Apcoa just nu arbetar för att introducera på Stuttgarts flygplats i Tyskland. För att kunna fullfölja detta krävs det att tekniken är på plats. Det automatiserade parkeringsverktyget (AVP), utvecklat av Bosch och Mercedes-Benz, behöver därför först och främst färdigställas och testas för kommersiell drift.

Den nya Mercedes-Benz S-klass är redan nu utrustad för att rymma verktyget, och är därmed världens första fordon som besitter den teknik som krävs för framtidens automatiserade parkeringsplats. P6-garaget på Stuttgarts flygplats kommer att fungera som pilotplats för den automatiserade parkeringstjänst som Bosch har tagit fram. Här testas hur väl tekniken på S-klass interagerar med såväl den intelligenta infrastrukturen från Bosch som den digitala plattformen APCOA FLOW, som kommer göra parkeringsprocessen helt biljett- och kontaktfri. Syftet med att provköra funktionen på Stuttgarts flygplats, är att säkerställa att interaktionerna mellan bil, infrastruktur, teknik och operatör fungerar sömlöst.

- ”Bosch, Mercedes-Benz, Apcoa och Stuttgards flygplats vill jobba tillsammans för att möjliggöra helt och hållet automatiserad parkering”, säger Christoph Hartung, medlem i koncernledningen och ansvarig för Connected Mobility Solutions på Bosch.

Intelligent infrastruktur och digitala plattformar
Pilotprojektet i parkeringsgaraget på Stuttgards flygplats blir också premiärplatsen för användningen av Bosch nya videokameror, som bland annat kan identifiera lediga parkeringsplatser, övervaka körgången samt upptäcka hinder och personer i gången. Hittills har enbart lidarsensorer använts i detta ändamål. I parkeringshuset kommer det även finnas ett kontrollcenter som beräknar rutten fordonet behöver ta för att ta sig till den lediga parkeringsplatsen.

Tack vare den information som kamerorna samlar och delar är det också möjligt för bilarna att köra själva runt parkeringsgaraget – även på smalare ramper, vilket möjliggör förflyttning mellan olika våningar. Den utvecklade tekniken omvandlar informationen från infrastrukturen till tydliga förarmanöver. Om kamerorna till exempel upptäcker ett oväntat hinder, utför fordonet ett säkert nödstopp som följd.

Fler fordon, fler parkeringshus
Genom smidig avhämtning och insamling av fordon sparas tid, samtidigt som långa promenader till bilen och många människor i parkeringshuset kan undvikas. När parkeringshus är utrustade med rätt infrastruktur, och nationella lagar tillåter AVP-teknik, kommer parkerande kunder kunna njuta av helt förarlösa parkeringstjänster. Bosch och Mercedes-Benz banar väg för detta med världens första infrastrukturlösning för AVP enligt “SAE Level 4”,  som möjliggör automatiserad parkering i trafikerade parkeringshus. Enhetliga standarder och gränssnitt säkerställer smidig kommunikation mellan fordon och infrastrukturteknik. Bosch hoppas på att kunna utrusta ännu fler garage  och parkeringshus med infrastrukturstekniken från AVP.  Apcoa har också, som Europas största aktör för parkeringsgarage, ett strategiskt intresse i att kunna erbjuda innovativa premium-tjänster, som AVP, i fler av sina parkeringshus.

Företaget hanterar idag cirka 1.5 miljoner enskilda parkeringsplatser, på över 9,500 destinationer, i 13 europeiska länder. Genom att öka tillgängligheten av förarlösa och automatiserade parkeringstjänster skulle samma yta som används idag kunna nyttjas av 20 procent fler fordon. Förarlös parkering passar dessutom särskilt bra för trånga, avlägsna och mindre attraktiva parkeringsplatser som många hade undvikit att parkera på i vanliga fall.

För ytterligare information samt högupplösta bilder, vänligen besök:

Lotta Törnberg
Head of Corporate Communications and Brand Management Nordic
Lotta.Toernberg@se.bosch.com

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 400 000 medarbetare (per 31 december 2019). Företaget omsatte 77,7 miljarder EURO 2019. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, smarta städer, uppkopplad mobilitet och uppkopplad industri. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar från en och samma källa. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 72 600 medarbetare inom forskning och utveckling på 126 platser runt om i världen såväl som cirka 30 000 programutvecklare.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De entreprenöriella ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.comwww.iot.bosch.com,
www.bosch-press.com och