CES 2024: Bosch satsar stort på elektromobilitet och vätgas – Får Innovation Award för automatisk betjänad laddning för elbilar

Las Vegas: På teknikmässan CES 2024 visar Bosch upp många nyheter inom miljövänlig teknik. En av höjdpunkterna har tagits fram i samarbete med företagets Android-team i Lund.

För att möta våra framtida energibehov på ett mer resurseffektivt sätt fokuserar vi på ett tvådelat tillvägagångssätt: elektrifiering och vätgas, säger Tanja Rueckert, ledamot i koncernledningen för Robert Bosch GmbH.

System utvecklat i Lund gör att bilar kan parkera sig själva

På mässan demonstrerarar Bosch hur de kopplar samman infotainment och förarassistansfunktioner via ett enskilt chip (system-on-chip) som förenar bilens funktioner, sensorer, kameror och monitorer. I lösningen ingår bland annat automatisk parkering med 3D-surroundkameror och avstånds-ultraljudssensorer, fildetektering, personlig navigering, fordonsdetektering via frontkameran, röstassistans för föraren samt musik eller video on demand för passagerarna. Mjukvaruplattformen integrerar samtliga funktioner och gör att systemet kan köras via ett system-on-chip som har tagits fram i samarbete med Lunds Android-team. I Las Vegas demonstreras innovationen i en Jeep Wagooner via en monitor som simulerar olika trafiksituationer.

Ny teknik ger effektivare elektrifiering

Ny teknik bakom en automatisk betjänad laddning har utsetts till en CES® 2024 Innovation Award. Innovationen, som styrs enkelt med en smartphone, gör att elbilar som parkerar sig själva automatiskt blir laddade. Denna utveckling är ytterligare en anledning till att Bosch fokuserar på det halvledarmaterialet kiselkarbid (SiC), en nyckelkomponent för elektrifierad mobilitet. Företaget investerar över 1,5 miljarder dollar i en ny fabrik i Kalifornien för att möta den ökande efterfrågan med målet att tiodubbla produktionen till 2026.

Bosch ser aktivt väte som avgörande för framtida mobilitet

Bosch ser vid sidan om elektrifiering även väte som avgörande för att möta det globala energibehovet. Bolaget satsar stort på vätgasteknik med fokus på mobila bränsleceller för tunga fordon, vilket redan gett beställningar över hela världen. Man utvecklar också vätgasmotorer för effektiv energiomvandling.  Idag investerar länder och industrier över hela världen i vätetekniker och exempelvis i Nordamerika bidrar Bosch med sin vätgasexpertis för att främja landets energiekonomi.

Mjukvara som ökar bekvämlighet och energieffektivitet

Med över 44 000 medarbetare inom mjukvaruutveckling är Bosch ledande inom mjukvarudefinierad mobilitet. I Las Vegas presenterar Bosch nya produkter och lösningar tillsammans med sin partner Amazon Web Services. En är en espressomaskin möjlig att styra från bilen med hjälp av röstassistans som Alexa. En annan lösning är en intressepunktsassistent som använder en interiörkamera i fordonet för att igen känna igen vilken restaurang eller café föraren tittar på utifrån sina ögonrörelser. Röstassistansen informerar sedan föraren i realtid om restaurangen är öppen och har ett ledigt bord tillgängligt.

Bosch presenterar därtill två nya mobilitetstjänster:

• ”Usage Certificate To Go” är ett tillägg till Boschs etablerade tjänst ”Battery in the Cloud”. Funktionen analyserar batteridata, vilket hjälper till att förlänga batteritiden med upp till 20 %.
  • Inom byggsektorn erbjuder Bosch ”Nexospace Energy Manager”. En tjänst som hjälper kunder att analysera energiförsörjning och optimering. Därtill kan Boschs AI-stödda mjukvarutjänst "Decarbonize Industries" hjälpa tillverkningsföretag att minska sitt koldioxidavtryck och uppnå betydande kostnadsbesparingar.

För mer information och pressmaterial:
Tyska huvudkontorets pressmeddelande

Kontakt:

Lotta Törnberg, Communications and Brand Management, lotta.toernberg@se.bosch.com, mobil +46 70 420-1644

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 421 000 medarbetare globalt (per 31 december 2022). Företaget omsatte 88,2 miljarder Euro under 2022. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, Industri 4.0 och uppkopplad mobilitet. Bosch har en vision om hållbar, säker och spännande mobilitet. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar, från olika domäner, men från en och samma källa.

Bosch-koncernens strategiska mål är att göra livet enklare med produkter och lösningar som antigen innehåller artificiell intelligens (AI) eller har utvecklats eller tillverkats med dess hjälp. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.

Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 470 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 85 500 medarbetare inom forskning och utveckling på 136 platser runt om i världen och cirka 44 000 mjukvaruutvecklare.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 94 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch, genom ett familjeägt företag, och av Robert Bosch GmbH. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse som utövar aktieägarnas rättigheter.

Ytterligare information finns online på www.bosch.se www.bosch.com www.iot.bosch.comwww.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPress