En gnistrande kombination: hybridteknologi från Porsche och Bosch

Stuttgart - Porsche var bland de första biltillverkarna i världen som kunde erbjuda tre laddhybridmodeller: 918 Spyder, Panamera S E-Hybrid och Cayenne S E-Hybrid. Bosch är en av de leverantörer som har fått Porsches förtroende att leverera utrustning till de innovativa drivlinorna. 19 maj inleds den 62:a International Automotive Press Briefing på testbanan i Boxberg, Tyskland. Då kommer Porsches hybridfordon att demonstrera de möjligheter som en kombinerad förbränningsmotor- och elmotordrift ger.

”Vi lovade att 918 Spyder skulle omdefiniera körglädje, effektivitet och prestanda. Vi höll vårt ord och förändrade därmed också bilden av hybridteknologi,” säger Wolfgang Hatz, medlem av ledningsgruppen med ansvar för forskning och utveckling vid Porsche AG. Porsche 918 Spyder var den första globalt trafikgodkända bilen som körde den 20,6 kilometer långa nordslingan i Nürburgring under sju minuter. Tiden var exakt 6 minuter och 57 sekunder, vilket innebar att denna sportiga laddhybrid slog det tidigare rekordet med 14 sekunder. Porsche integrerade de tekniska erfarenheter som man fick vid utvecklingen av 918 Spyder i övriga delar av det elektrifierade modellprogrammet. Panamera S E-Hybrid2) och Cayenne S E-Hybrid3) kompletterar produktutbudet och gör Porsche till världsledare på hybridbilar i premiumsegmentet.

”Porsche och Bosch samarbetar för att tillsammans elektrifiera sportbilar. Eldriften ger ytterligare körglädje och effektivitet,” säger Dr. Rolf Bulander, ordförande för affärsområde Mobility Solutions vid Bosch. Till de tre plugin-modeller som tillverkas av Porsche levererar Bosch kraftelektroniken, batteripaketet samt elmotorerna till Cayenne och Panamera respektive elmotorn på framaxeln till 918 Spyder.

918 Spyder: en unik kombination av prestanda och effektivitet

Teamet som utvecklade 918 Spyder fick i uppdrag att bygga nästa decenniums supersportbil med en högeffektiv och högpresterande hybriddrift. Utvecklingen började från ett blankt papper – det gav möjlighet till att ta fram ett helt kompromisslöst koncept. Hela bilen utformades kring hybriddrift och 918 Spyder visar upp hybriddriftens alla möjligheter: den samtidiga förbättringen av både effektivitet och prestanda utan att det ena har skett på bekostnad av det andra. Tack vare elmotorn SMG 180/120, som utvecklats av Bosch, har Porsche 918 Spyder fått ytterligare 210 kW (286 hk) motoreffekt. Elmotorn på 918 Spyders framaxel levererar ett vridmoment på 210 Nm direkt från start, medan motorn på bakaxeln levererar 375 Nm. Resultat är en sammanlagd systemeffekt på 652 kW (887 hk) med ett maximalt vridmoment på 210 Nm direkt från start. Det gör att 918 Spyder accelererar från 0 till 100 km/h på endast 2,6 sekunder. Supersportbilens bränsleförbrukning, å andra sidan, är fantastiska 3,1 liter per 100 km. Det gör den mer effektiv i NEDC än till och med de flesta av dagens småbilar.

Panamera S E-Hybrid och Cayenne S E-Hybrid: bränsleförbrukning som en småbil

Körupplevelse som en sportbil, bränsleförbrukning som en liten bil – Porsche Cayenne S E-Hybrid och Panamera S E-Hybrid bevisar att det inte är en omöjlig paradox. Världens första laddhybrid i premiumsegmentet av SUV:er har en sammantagen motoreffekt på 306 kW (416 hk) och når en bränsleförbrukning enligt NEDC på endast 3,4 l/100 km. Laddhybridversionen av Porsche Gran Turismo har också en motoreffekt på 306 kW (416 hk) men tack vare sin lägre vikt, bakhjulsdrift och sitt låga luftmotstånd har den en bränsleförbrukning på endast 3,1 l/100 km.

I laddhybridmodellerna av Porsche Cayenne och Panamera ger elmotorn IMG-300 från Bosch ytterligare elektrisk framdrivning. Den förstärker vridmomentet med ytterligare upp till 310 Nm och ger 70 kW (95 hk) mer effekt. Det centrala gränssnittet mellan elmotorn och batteriet är modulen INVCON 2.3, tillverkad av Bosch. Kraftelektroniken är den elektriska drivlinans kontrollcentrum: systemet omvandlar den likström som finns lagrad som energi i batteriet till trefas växelström för elmotorn, och vice versa. Drivbatteriet lagrar elektriciteten i drivlinan. Det består av prismatiska celler med energikapacitet på upp till 9,4 kWh i Panamera S E-Hybrid och 10,8 kWh i Cayenne S E-Hybrid. De kan laddas upp från ett vanligt strömuttag på under fyra timmar – vid användning av en snabbladdare med hög effekt nästan halveras laddningstiden till dryga två timmar.

GO

Notera: Fotografier finns tillgänliga för ackrediterade journalister på Porsche Press Database https://presse.porsche.com.

1) Porsche 918 Spyder: kombinerad bränsleförbrukning 3,1 l/100 km; kombinerade COz-utsläpp 72-70 g/km; kombinerad elförbrukning 12,7 kWh/100 km; effektivitetsklass: A+

2) Porsche Panamera S E-Hybrid: kombinerad bränsleförbrukning 3,1 l/100 km; kombinerade
CO2-utsläpp 71 g/km; kombinerad elförbrukning 16,2 kWh/100 km; effektivitetsklass: A+

3) Porsche Cayenne S E-Hybrid: kombinerad bränsleförbrukning 3,4 l/100 km; kombinerade
CO2-utsläpp 79 g/km; kombinerad elförbrukning 20,8 kWh/100 km; effektivitetsklass: A+

Pressfoton: 1-GS-21198, 1-GS-21199, 1-GS-21200, 1-GS-21201,
1-GS-21202

Kontaktperson för pressfrågor:

Florian Flaig,
telefon: +49 711 811-6282

Mobility Solutions är det största affärsområdet inom Bosch Group. Under 2014 omsatte man 33,3 miljarder euro, vilket utgör 68 % av gruppens totala omsättning. Detta gör Bosch Group till en av de ledande underleverantörerna till fordonsindustrin. Affärsområdet Mobility Solutions kombinerar gruppens expertis inom tre mobila områden – automatisering, elektrifiering och anslutning – och erbjuder sina kunder integrerade mobila lösningar. Verksamheten bedrivs framför allt inom följande områden: insprutningsteknik och tillbehör till drivlinor för förbränningsmotorer, olika lösningar för elektrifiering av drivlinan, trafiksäkerhetssystem, funktioner för förarassistans och automatisering, teknik för användarvänlig infotainment liksom kommunikation mellan fordon och Car2X, verkstadskoncept samt teknik och tjänster för eftermarknaden för fordon. Bosch har tagit fram viktiga fordonsinnovationer som elektronisk motorstyrning, antisladd-systemet ESP och common rail dieselinsprutning.

Bosch Group är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster med omkring 360.000 medarbetare (per den 1 april 2015). Under 2014 omsatte företaget 49 miljarder euro*. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods samt Energy and Building Technology. Bosch Group består av Robert Bosch GmbH och omkring 440 dotterbolag samt lokala företag i runt 60 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning utgör grunden för ytterligare tillväxt. Under 2014 ansökte Bosch Group omkring om ungefär 4.600 patent världen över. Det strategiska målet för Bosch Group är att skapa lösningar för ett uppkopplat liv. Bosch höjer livskvalitén med produkter och tjänster som är innovativa och inspirerande. Med andra ord: Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.

Ytterligare information finns tillgänglig online på www.bosch.com, www.bosch-press.com, http://twitter.com/BoschPresse

*Försäljningssiffrorna för 2014 inkluderar inte de tidigare joint venture-bolagen BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (numera BSH Hausgeräte GmbH) och ZF Lenksysteme GmbH (numera Robert Bosch Automotive Steering GmbH) där ägandet sedan dess helt har tagits över av Bosch.

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com

Telefon: 46 8 750 16 44