Enklare för svenska husägare att välja värmepump: Värmepumpar från BoschHeat Pump får KEYMARK-certifiering

Bosch Thermoteknik AB med varumärkena Bosch och IVT tilldelas European Heat Pump Associations nya certifiering KEYMARK. Något som bevisar både produkternas och produktionens kvalitet – och borgar för tryggt och ett miljösmart värmepumpsägande.

Som en del i utvecklingen av sitt standardiseringsarbete har European Heat Pump Association (EHPA) tagit fram en europeisk certifiering för värmepumpstillverkare. Tidigare landsspecifika, bland annat vår svenska P-märkning, och europeiska certifieringar ersätts nu av den enhetliga KEYMARK. Certifieringen är en förlängning av befintliga EU-regelverk och syftar till att kunderna lättare ska kunna välja både värmepump som uppvärmningsmetod, och rätt värmepump för just ens egna förutsättningar.

”Vi är mycket nöjda med att vara certifierade enligt KEYMARK, eftersom vi är övertygande om att kvalitativa certifieringar gör vår verksamhet och produkter ännu bättre – och att ha en gemensam europeisk certifiering gynnar både branschen som helhet och den enskilde kunden.” Markus Huber, VD Bosch Thermoteknik AB.

Höga krav på morgondagens värmepumpar

KEYMARK-certifiering är framtagen i samarbete med flera av de största värmepumpstillverkarna och borgar för att värmepumpar från Bosch Thermoteknik uppfyller krav på ekodesign, miljöstandarder och att den tekniska specifikationen och datan går att lita på som konsument. Certifieringen innehåller även en produktionsaspekt som visar att produktionen uppfyller rådande kvalitets- och miljöstandarder. Denna del av certifieringen sker på plats i produktionen genom årliga kvalitetskontroller i fabriken i Tranås.

Gemensamt miljöansvar

Värmepumpar är en miljösmart uppvärmningsmetod, och Bosch Thermoteknik är stolta över att gå i främre ledet med vårt miljötänk. Certifieringen är ett välkommet bevis på att inte bara våra produkter utan även hela vår produktionskedja håller hög klass när det kommer till att ta ansvar för vår gemensamma miljö, och framtid. Och certifieringen gör det enklare enklare för svenska husägare att välja värmepump från Bosch eller IVT, idag och imorgon.

"KEYMARK-certifieringen är ett utmärkt kvitto på att våra produkter och vår produktion håller hög klass. Något som i sin tur spelar stor roll för våra kunder och i förlängningen även för vår planet.”Markus Huber, VD Bosch Thermoteknik AB.

För mer information kontakta:

Jesper Snive, Brand Manager, jesper.snive@ivt.se, mobil: 073 – 917 66 97

Bosch Thermoteknik AB med huvudkontor i Tranås, är en ledande europeisk tillverkare av effektiva värmepumpar för uppvärmning och varmvattenlösningar som tillverkar värmepumpar under varumärkena Bosch och IVT. Bosch Thermoteknik AB är ett helägt dotterbolag till Bosch Thermotechnik GmbH som har starka internationella och nationella varumärken och tillverkar ett brett produktsortiment i 21 fabriker i Europa, Nordamerika och Asien.

Ytterligare information www.bosch.se,  www.bosch-climate.se

Lotta Törnberg
Head of Corporate Communications and Brand Management Nordic
Lotta.Toernberg@se.bosch.com

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 395 000 medarbetare globalt (per 31 december 2020). Företaget omsatte 71,5 miljarder Euro under 2020. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, Industri 4.0 och uppkopplad mobilitet. Bosch har en vision om hållbar, säker och spännande mobilitet. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar, från olika domäner, men från en och samma källa.  Bosch-koncernens strategiska mål är att göra livet enklare med produkter och lösningar som antigen innehåller artificiell intelligens (AI) eller har utvecklats eller tillverkats med dess hjälp. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.