Fem anledningar till att välja en elcykel

Report this content

Det som började som en nisch har idag blivit trend. Elcyklar har kommit att bli allt mer populära och användningen ökar hela tiden. Med en elcykel blir cyklingen mer avslappnad samtidigt som destinationen nås betydligt snabbare. Cyklarna passar för alla åldrar och det finns många argument till att införskaffa en:

1. Bra för miljön. Koldioxidutsläppen från bilar är 40 gånger större än från cyklar med batteridrivna motorer, enligt The Environmental Protection Agency. Idag är hälften av alla resor med bil 5 km eller kortare, trots att elcykeln både är mer miljövänlig och dessutom ett snabbare alternativ för detta avstånd i stadsmiljö.

2. Enkelhet. Studier visar att personer som har en elcykel använder den två till tre gånger oftare än de som har vanliga cyklar, samt att de också färdas längre sträckor. Med en elcykel kan användaren välja grad av komfort, där motorn exempelvis kan bidra med extra kraft i uppförsbackar. En motordriven cykel kan också göra transporten till arbetet enklare och samtidigt undvika problem som köer eller jakt på parkeringsplats.

3. Motion. En elcykel kräver alltid att användaren med egen kraft driver runt pedalerna vilket ger bra vardagsmotion. För den som vill komma tillbaka efter en skada är denna typ av cykel optimal, då det går att träna utan att belasta knä och lårmuskler tungt samt att trycket på leder, senor och ligament blir lättare.

4. Ekonomiskt. Att köpa och därefter underhålla en elcykel är betydligt billigare än samma kostnader för en bil. En bil med dieselmotor kostar exempelvis 7 Euro per 100 kilometer medan motvarande enbart kostar 0,25 Euro för en elcykel.

5. Något för alla. Marknaden växer ständigt med nya modeller och versioner. Resultatet har blivit att det finns elcyklar som passar alla, oavsett om cykeln är tänkt att användas i urbanmiljö, för terrängcykling, fritidsturer eller sportsliga äventyr.

Bosch är ett av de företag som ligger längst fram i utvecklingen av drivsystem för elcyklar. Våra eBike-system har mycket kraft, lång räckvidd, är enkla att använda och säljs hos många återförsäljare runtom i Sverige.

Mer information samt videor och bilder finns att hämta under nedan länk: http://www.bosch-presse.de/presseforum/details.htm?locale=en&txtID=7654

För ytterligare information kontakta:

Head of Communications Nordic
Inger Strand
E-mail: inger.strand@se.bosch.com
Telefon: +46 8 750-1644

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. Företaget har omkring 375 000 medarbetare globalt (per 31 december 2015). Företaget omsatte 70.6 miljarder Euro under 2015. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har 55 800 medarbetare inom forskning och utveckling på drygt 118 platser runt om i världen. Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer livskvalitén genom att erbjuda produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. Den industriella verksamheten och ägarfunktionerna tillvaratas av stiftelsen. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse