Förändringar i ledningen hos Robert Bosch GmbH

• Den 1 januari 2013 blir Dr. Stefan Hartung ansvarig för det nya affärsområdet Energy and Building Technology.
  • Uwe Raschke blir ansvarig för affärsområdet Consumer Goods den 1 januari 2013.
  • Dr. Siegfried Dais avgår från företagsledningen den 31 december 2012 efter 33 år på företaget; han fortsätter att vara aktieägare i Robert Bosch Industrietreuhand KG.
  • Dr. Rudolf Colm går i pension den 31 december 2012, efter 29 år på Bosch.

Stuttgart – I enlighet med förslaget från ägarna har förvaltningsrådet för Robert Bosch GmbH utsett Dr. Stefan Hartung (46) till medlem av företagsledningen för Robert Bosch GmbH per den 1 januari 2013.

Hartung har varit ordförande för divisionen Power Tools sedan 2009 och kommer framöver att vara medlem i företagsledningen med ansvar för det nya affärsområdet Energy and Building Technology, som bildas den 1 januari 2013. Hartung, som är teknologie doktor i maskinteknik, började på Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH i München 2004. Innan dess arbetade han på Fraunhofer Society och affärskonsulterna McKinsey & Company, Inc. i Düsseldorf.

Dr. Siegfried Dais (64) går i pension vid slutet av året. Han har ingått i företagsledningen för Robert Bosch GmbH sedan 1998 och varit dess vice ordförande sedan 2004. Dais, som är tekn.dr i fysik, kommer att fortsätta att vara aktieägare i Robert Bosch Industrietreuhand KG, något han har varit sedan 2007.

Dr. Rudolf Colm (59) har varit medlem av företagsledningen för Robert Bosch GmbH sedan 2004 med ansvar för affärsområdet Consumer Goods and Building Technology för regionerna Västeuropa, Central- och Östeuropa, Mellanöstern och Afrika, samt för företagsfunktionen Inköp och logistik. Dr. Colm går i pension den 31 december 2012.

Ansvaret för affärsområdet inom regionerna Västeuropa, Central- och Östeuropa, Mellanöstern och Afrika övergår då till Uwe Raschke (54) och läggs till hans nuvarande ansvar för Asia Pacific. Raschke har tillhört företagsledningen sedan 2008. Tidigare var han ordförande för divisionen Power Tools, en tjänst han tillträdde 2003.

Ansvaret för centralfunktionen Inköp och Logistik övergår från Dr. Rudolf Colm till Dr. Stefan Asenkerschbaumer (56) som är med i företagsledningen för Bosch med ansvar för företagsekonomi, finanser och rapportering, budgetering och controlling, samt, från 1 juli 2012, informationsteknik.

Från den 1 januari 2013 kommer även ansvaret för Bosch Software Innovations GmbH, Immenstaad (Tyskland), samt Robert Bosch Healthcare GmbH, Waiblingen (Tyskland) och Palo Alto (CA/USA), att lämnas över. Då kommer Dr. Volkmar Denner (55), som i juli 2012 tillträder som koncernchef för Bosch, att överta ansvaret för dessa företag. Samtidigt lämnar han över ansvaret för User Experience till Uwe Raschke som kommer att fortsätta driva detta område.

Aktieägarna och förvaltningsrådet lovordade de utomordentliga insatser som Dr. Siegfried Dais och Dr. Rudolf Colm har bidragit med och tackade dem för decennier av oförtröttligt arbete, de sista åren som medlemmar av företagsledningen. Aktieägarna och förvaltningsrådet lyckönskade Dr. Stefan Asenkerschbaumer, Dr. Volkmar Denner, Dr. Stefan Hartung och Uwe Raschke med arbetet i sina nya positioner.

Kontaktpersoner:

Dr. Christoph Zemelka & Achim Schneider telefon:

E-Mail: christoph.zemelka@bosch.com achim.schneider3@bosch.com

Telefon: +49 711-811-6854, +49 711-811-6631

Länkar till CV och fotografier av medlemmar i företagsledningen:

Volkmar Denner

Siegfried Dais

Stefan Asenkerschbaumer

Rudolf Colm

Stefan Hartung

Uwe Raschke

För mer information och bilder: