Intelligenta nät förbättrar produktion och lagring av energi och värme

När världens största mässa för solindustrin hölls i München nyligen presenterade Bosch flera uppkopplade lösningar som hjälper industri, handel och hushåll att producera och lagra energi smart och effektivt. Funktionerna gör det bekvämare för användarna genom lösningar som involverar surfplattor och smartphones, och sparar samtidigt både pengar och energi.

På Intersolar Europe 2015 i München visade Bosch ett brett urval teknologier och lösningar: växelriktare för solenergi, batterilösningar, uppkopplade värmesystem och värmepumpar, smarta termostater och kraftvärmeverk (CHP:er).

Uppkopplade energilösningar för hushåll
Bosch har tagit fram ett sätt att optimera användningen av solkraft i hemmet: ett smart sammankopplat energisystem som består av en växelriktare och en värmepump som styrs av e.Control-enheten. Värmepumpen, som drivs av överskottselektricitet, hämtar värmeenergi från luft, vatten eller jord i omgivningen och använder den för att värma upp vatten. Kombinationen av elektrisk och termisk energi hjälper till att minska belastningen på elnätet. Med ett e.Key datakort kan man installera den kontaktlösa växelriktaren BPT-S från Bosch – som redan är certifierad i tolv länder – vilket gör det enkelt att snabbt få solenergisystemet aktivt. Med hjälp av övervakningsverktygen kan användarna sedan när som helst se systemets status online.

Bosch lanserar även den innovativa mjukvaran e.Designer som möjliggör den smarta anslutningen av fotovoltaik-system med växelriktare och batterisystem. Det lättanvända programmet ger användarna möjlighet att optimalt konfigurera och dimensionera fotovoltaik-system med växelriktare och batterisystem från Bosch, liksom lagringslösningar för värme (exempelvis värmepumpar).

En stor databas med information om de olika enheterna samt geografisk data gör att man med e.Designer kan göra en noggrann uppskattning av de ekonomiska förutsättningarna för en anläggning.

På Intersolar demonstrerade Bosch också nätverk för lokal produktion av elenergi med tillhörande infrastruktur för elektromobilitet. En smart kombination av system för solenergi och laddstationer för e-fordon ger användare möjlighet att optimera förbrukningen av den genererade energin och att sänka sina kostnader.

Smart trådlös termostat med lättanvänd touch-kontroll
Junkers, ett varumärke som ägs av Bosch, presenterade Junkers Control: en svart glastermostat i modern design med lättanvänd touch-kontroll. Med hjälp av Junkers Control kan användare enkelt och bekvämt ställa in önskad rumstemperatur i hemmet med hjälp av sin smartphone. Termostaten kan ansluta till trådlösa nätverk, är enkel att installera och tar dessutom med väderdata från Internet i sina beräkningar när den gör justeringar. Den har ett ”borta”-läge som detekterar när de boende har lämnat huset och ändrar då automatiskt uppvärmningen till energisparläge. Junkers Control är kompatibel med flera olika gasenheter från Junkers.

Junkers presenterade också Supraeco SAO-2, en luft-vatten-värmepump med webb-funktionalitet. IP-gränssnittet som behövs för att värmepumpen ska kunna kommunicera via Internet finns integrerat som standard. Detta innebär att värmepumpen är enkel att installera och bekvämt kan styras via exempelvis en smartphone eller en läsplatta. Den har även kapacitet att avge kyla. Värmepumpens inverterarteknologi anpassas automatiskt till det aktuella värmebehovet – den är dessutom elva procent mer effektiv än sin föregångare. Enhetens uteffekt är 8 kilowatt och kan, till exempel, ge upp till 4,2 kWh värmeenergi vid förbrukning av 1 kWh elektricitet och en utomhustemperatur på 2° C. Tack vare den sänkta elförbrukningen genererar systemet mindre CO2 (den exakta minskningen beror på den energimix som används för att driva pumpen).

Effektiva kraftvärmeverk är bra för miljön och sänker kostnader
Miljövänlig energi som skapas av lokala anläggningar är en nyckel till förbättrad energieffektivitet. Bosch presenterade effektiva kraftvärmeverk som sparar pengar och hjälper till att skydda miljön: de är lika effektiva som separata anläggningar för el- och värmeproduktion men förbrukar mindre bränsle, vilket även sänker utsläppen av CO2. Bosch kraftvärmeanläggning för tryckluft bidrar till att sänka produktionskostnaderna för tryckluft. Med fjärrkontrollen Master Energy Control (MEC) från Bosch kan man uppdatera mjukvaran, utföra fjärrdiagnostik och lösa funktionsproblem vid ett kraftvärmeverk utan att en tekniker behöver vara på plats.

Modulära batterilösningar för ”gröna hem” och industri
De modulära lösningarna för energilagring från Bosch optimerar energiförbrukningen i energieffektiva bostadshus genom att kombinera solenergi och kraftvärme. Företaget designar, utvecklar och bygger lagringsenheter som specialanpassas för varje unik tillämpning. Enheterna finns tillgängliga i flera olika storlekar, ända upp till MWh-system. De industriella lösningarna inkluderar även applikationer för att tillhandahålla elnätstjänster. Bosch skräddarsyr lagringslösningarnas kapacitet och elektronik efter kundens aktuella behov, exempelvis ett system för elnätet i ett bostadsområde. Den smarta styrningen av batterisystem gör det möjligt att ladda och tömma batterier särskilt effektivt och därmed förlänga batteriets livslängd och göra systemet mer ekonomiskt att driva.

Mer information finns att hämta online:

Videor:

Energy storage Braderup

Bosch combined heat and power plant footage Smart home footage

Pressinformation:

Bosch at Intersolar Europe 2015

Bosch in the final round of the Intersolar AWARD 2015 for Green Community Project

Efficient generation of process heat: ideal addition to CHPs BoschCHP systems

Bosch ORC systems

Bosch Energy Storage Solutions

Bosch supplies energy storage system for pioneering housing complex

How electricity storage can smooth the path toward alternative forms of energy

Smart wireless thermostat with intuitive touch control

Air/water heat pump Supraeco SAO-2

inger.rosen@se.bosch.com

Presskontakt Tomas Strandh
Priest PR
tomas@priestpr.com
Telefon: +46 70-777 30 28

Bosch Group är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster. Företaget har omkring 360.000 medarbetare globalt (per 1 april 2015) och omsatte 49 miljarder Euro under 2014.*

Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Bosch Group består av Robert Bosch GmbH och omkring 440 dotterbolag samt lokala företag i runt 60 länder. Om partners för service och försäljning tas med i beräkningen finns Bosch representerat i ungefär 150 länder. Detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning utgör grunden för ytterligare tillväxt.

Under 2014 ansökte Bosch om mer än 4,600 patent världen över. Bosch Groups strategiska mål är att leverera innovationer för en nätverkande livsstil. Bosch höjer livskvalitén genom att erbjuda produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch erbjuder teknologi som är ”Invented for life”.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten hos Bosch Group och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 92 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch och av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse

*Försäljningssiffrorna för 2014 inkluderar inte de tidigare joint ventures BSH Bosch und Siemens Hausgeräute GmbH (nu BSH Hausgeräute GmbH) och ZF Lenksysteme GmbH (nu Robert Bosch Automotive Steering GmbH) vilka sedan dess har övertagits totalt.