KTM lanserar encylindrig motorcykelmotor med Boschs insprutningsteknik

Den österrikiska motorcykeltillverkare KTM lanserar nu sin första motor med Boschs helt elektriska bensininjektion. Den nya encylindriga motorn i KTM 125 Duke har en slagvolym på 125cc, klarar av höga varvtal och håller en låg förbrukning.

Bosch levererar viktiga komponenter till KTMs nya motorcykelmotor. Den moderna encylindriga motorn har en sofistikerad DOHC med fyra ventiler per cylinder samt vätskekylning. Motorn levererar 11kW (15 hk) vid 10.500 rpm. Det maximala vridmomentet på 12 Nm uppnås vid 8000 rpm. Drivlinan svarar omedelbart och ger ett högt vridmoment vid snabb acceleration. Tyst drift säkerställs genom den integrerade balansaxeln.

Bosch levererar injektionsventilen EV14 och EMS motorstyrsystemet. Den moderna insprutningstekniken och fyrtaktsmotorn ger en låg förbrukning och en jämn effektkurva. Samtidigt håller katalysatorn utsläppen till ett minimum – vilket innebär att KTM nu möter dagens Euro 3-gränsvärden för motorcyklar.

Förutom det elektroniskt styrda insprutningssystemet står Bosch för fler komponenter till KTM 125 Duke, så som motorstyrningen, injektionsventilerna, bränslepumpen, tryckregulatorn, strypventilen, lägesindikatorn och temperatur- och trycksensorerna för luftintag samt lambdasonden och tändstiftet.

Mer information och bilder:

Tips: Nu har Bosch utvecklat sin medieservice till att även omfatta videoklipp för publicering på websidor. Över 500 videosekvenser finns nedladdningsbara via Bosch videoportal:

Bosch Videoportal

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 283 500 anställda bidrog under bokslutsåret 2010 till en omsättning på 47,3 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av produktutveckling, tillverkning och försäljning med ca 300 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar mer än 4 miljarder euro om året på forskning och utveckling och anmäler ca 3800 patent om året globalt. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

Under 2011 fyller Bosch 125 år. Företaget grundades i Stuttgart 1886 som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik” av Robert Bosch (1861-1942). Ägarstrukturen i Boschkoncernen säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det ger företaget möjlighet att göra avsevärda investeringar för framtiden liksom att leva upp till ett socialt ansvarstagande i linje med grundarens intentioner. 92 procent av kapitalandelarna i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung. Företagets industriella verksamhet och ägarfunktioner tillvaratas av Robert Bosch Industrietreuhand KG.

För ytterligare information se www.bosch.se