Mer chip: Bosch utökar halvledarproduktion i Reutlingen - Investerar 250 miljoner euro i nya anläggningar

Reutlingen, Tyskland – Som ytterligare ett steg i att bekämpa den globala chipbristen utökar Bosch kapaciteten i sin fabrik i Reutlingen. Detta för att möta den ständigt växande efterfrågan på chip i mobilitets- och IoT-applikationer.

"Investeringen stärker inte bara vår konkurrenskraft, utan kommer även att gynna våra kunder och hjälpa till att bekämpa krisen i halvledarförsörjningskedjan”, säger Stefan Hartung koncernchef Robert Bosch GmbH.

Expansionen i Reutlingen skapar ytterligare 3 600 kvadratmeter ultramoderna renrumsutrymmen. Bosch bygger samtidigt ut en kraftförsörjningsanläggning och en byggnad för de försörjningssystem som stödjer nya och befintliga produktionsområden. Allt planerat att tas i drift 2025.

"AI-metoder i kombination med uppkoppling har hjälpt oss att uppnå kontinuerliga, datadrivna förbättringar i tillverkningen och därigenom producera bättre och bättre chip”, säger Markus Heyn, ansvarig för affärsområdet Mobility Solutions, Robert Bosch GmbH.

Ökad efterfråga på halvledare

Bosch har utvecklat och tillverkat halvledare i över 60 år, och i Reutlingen över 50 år för både fordon- och konsumentelektronik. Expansionen av anläggningen ska i första hand tjäna den växande efterfrågan på MEMS inom fordons- och konsumentsektorer och för krafthalvledare av kiselkarbid.

"Bosch är redan en ledande chiptillverkare för fordonstillämpningar", säger Markus Heyn. "Och det här är en position vi avser att befästa."

Bosch är den enda underleverantören i bilindustrin som tillverkar krafthalvledare av kiselkarbid.

För ytterligare information samt högupplösta bilder >>

Kontakt: Lotta Törnberg, Communications and Brand Management, lotta.toernberg@se.bosch.com, mobil +46 70 420-1644

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 401 300 medarbetare globalt (per 31 december 2021). Preliminära siffror visar att företaget omsatte 78,8 miljarder Euro under 2021. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, Industri 4.0 och uppkopplad mobilitet. Bosch har en vision om hållbar, säker och spännande mobilitet. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar, från olika domäner, men från en och samma källa.  Bosch-koncernens strategiska mål är att göra livet enklare med produkter och lösningar som antigen innehåller artificiell intelligens (AI) eller har utvecklats eller tillverkats med dess hjälp. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.

Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Med sina mer än 400 platser över hela världen har Bosch-koncernen varit koldioxidneutral sedan första kvartalet 2020.

Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 76 300 medarbetare inom forskning och utveckling på 128 platser runt om i världen och cirka 38 000 mjukvaruutvecklare.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861–1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 94 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch, genom ett familjeägt företag, och av Robert Bosch GmbH. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse som utövar aktieägarnas rättigheter.

Ytterligare information finns online på www.bosch.se, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse