Rättelse av tidigare pressmeddelande gällande ’Bosch halvledartillverkningsanläggning i Dresden’

Rättelsen avser att chiptillverkningen inte består av silikon samt att det inte är första gången en fabrik helautomatiserar tillverkningsprocessen. En uppdaterad version av pressmeddelandet följer nedan:

En milstolpe för framtidens chiptillverkning sker när Bosch öppnar ny fabrik i Dresden. Fokus ligger på tillverkning av mikrochip för bilindustrin med en helautomatiserad tillverkningsprocess.

Dresden, Tyskland – Den digitala och uppkopplade halvledartillverkningsanläggningen med fokus på tillverkning av mikrochip för bilindustrin planeras att öppna i slutet av 2021. En milstolpe för framtidens chiptillverkning då tillverkningsprocessen är helautomatiserad.

”Datorchips för morgondagens mobilitetslösningar kommer snart produceras i Dresden. Vi planerar att öppna framtidens chipfabrik innan årets slut” säger Harald Kröger, medlem i koncernledningen Robert Bosch GmbH.

Den nya fabriken är Bosch svar på det ökade antalet applikationsområden för halvledare och investeringen i den högteknologiska tillverkningsanläggningen ligger runt cirka en miljard euro.

Tillverkningen av prototyper är redan igång - full produktion väntas i slutet av 2021
I januari 2021 inleddes prototyptillverkningen. Bosch kommer att tillverka halvledarkomponenter för kraftelektronik som till exempel kan användas i DC-DC omvandlare för elektriska hybrid- och elbilar. Den helautomatiska processen är uppdelad i 250 steg och tar sex veckor från start till färdig produkt. Fabriken kommer att ha 700 anställda som övervakar processen och för underhåll.

I fabriken kommer kiselskivor i 300-millimetersutförande att tillverkas. Storleken skiljer sig från den normala storleken som vanligtvis ligger på 150-200 millimeter. Den större storleken möjliggör för 31 000 chip att rymmas på en kiselplatta, där slutprodukten har en diameter på 300 millimeter och en tjocklek på 60 micrometer - tunnare än ett hårstrå. Det större 300 millimetersutförandet leder till större skalbarhet och konkurrenskraft inom tillverkningen av halvledarkomponenter.

För ytterligare information samt högupplösta bilder, vänligen besök:

Lotta Törnberg
Head of Corporate Communications and Brand Management Nordic
Lotta.Toernberg@se.bosch.com

Bosch-koncernen är en ledande internationell leverantör av teknologi och tjänster, med omkring 394 500 medarbetare globalt (per 31 december 2020). Preliminära siffror visar att företaget omsatte 71,6 miljarder Euro under 2020. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods, och Energy and Building Technology. Som ett ledande företag inom IoT erbjuder Bosch innovativa lösningar för smarta hem, smarta städer, uppkopplad mobilitet och uppkopplad industri. Företaget drar nytta av sin expertis inom sensorteknologi, mjukvara och tjänster, såväl som sitt eget IoT-moln, för att erbjuda kunder uppkopplade lösningar från en och samma källa.

Bosch-koncernens strategiska mål är att leverera innovationer för en uppkopplad livsstil. Bosch höjer människors livskvalité över hela världen, med produkter och lösningar som är både innovativa och intresseväckande. Kort sagt, Bosch skapar teknologi som är ”Invented for life”.

Bosch-koncernen består av Robert Bosch GmbH med dess cirka 440 dotterbolag och lokala företag i omkring 60 länder. Medräknat partners för service och försäljning omfattar Boschs globala produktions-, utvecklings- och försäljningsnätverk i stort sett alla världens länder. Grunden för företagets fortsatta tillväxt är dess innovativa styrka. Bosch har runt 73 000 medarbetare inom forskning och utveckling på 126 platser runt om i världen och cirka 30 000 mjukvarutvecklare.

Företaget grundades 1886 i Stuttgart av Robert Bosch (1861-1942) som “Verkstad för finmekanik och elektroteknik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer den entreprenöriella friheten i Bosch-koncernen och gör det möjligt för företaget att planera långsiktigt samt att göra tunga investeringar med sikte på framtiden. 94 procent av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung GmbH, en välgörenhetsstiftelse. De resterande aktierna ägs av familjen Bosch, genom ett familjeägt företag, och av Robert Bosch GmbH. Majoriteten av rösterna har Robert Bosch Industrietreuhand KG, en industristiftelse som utövar aktieägarnas rättigheter. Ytterligare information finns online på www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com och http://twitter.com/BoschPresse