Smart vindrutetorkare halverar konsumtionen av spolarvätska

Ett fritt synfält är avgörande för säker körning. Bosch har därför utvecklat vindrutetorkaren Jet Wiper som utmärker sig jämfört med konventionella vindrutetorkare. Jet Wiper har sprutmunstycken som är integrerade i torkararmen. Munstyckena fördelar spolarvätskan jämnt över rutan och kan därmed säkerställa att vindrutan rengörs över hela längden på torkarbladet. Detta i kombination en smart kontroll av spolarvätska gör att minsta möjliga mängd spolarvätska används.

”Bosch Jet Wiper distribuerar rätt mängd spolarvätska, just där det behövs", säger Bernhard Straub, ordförande i Bosch elektriska drivsystemsdivision. ”Fördelarna med detta system är att förarens sikt inte försämras av sprutdimma och konsumtionen av spolarvätska minskas med så mycket som 50 procent.”

Som en del av ett Boschsystem med torkarenhet och Aerotwin torkarblad, kommer den innovativa torkararmen nu även att bli standardutrustning i nya Volvo XC90.

För mer detaljerad information kring tekniken i torkarbladen, vänligen besök:

Film som förklarar funktionerna:

E-mail: inger.rosen@se.bosch.com
Telefon: 46 8 750 16 44

Presskontakt Tomas Strandh
Priest PR
E-mail: tomas@priestpr.com
Telefon: 46 70-777 30 28

Om Bosch:
Bosch-koncernen är en internationellt ledande leverantör av teknologi och tjänster. Enligt preliminära siffror för verksamhetsåret 2013 har företaget cirka 281,000 medarbetare och omsätter 46,4 miljarder euro (Not: På grund av legala förändringar vilka styr konsolidering kan 2013 års siffror inte till fullo jämföras med de redovisade siffrorna från 2012). Företagets verksamhet är delat i fyra affärsområden: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods och Energy and Building Technology. Bosch-koncernen består av företaget Robert Bosch GmbH samt dess över 360 dotterbolag och regionala bolag i omkring 50 länder. Medräknat försäljnings – och servicepartners finns Bosch representerat i cirka 150 länder. Det är detta världsomspännande nätverk för utveckling, tillverkning och försäljning som utgör grunden för framtida tillväxt. Under 2013 ansökte Bosch om cirka 5000 patent över hela världen. Bosch-koncernens produkter och tjänster är utformade för att fascinera och för att öka livskvaliteten genom att erbjuda tjänster som både är innovativa och fördelaktiga. På så vis erbjuder företaget teknik världen över som är ”Invented for life”.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 av Robert Bosch (1861-1942) som ”Verkstad för finmekanik och elektronik”. Den speciella ägarstrukturen i Robert Bosch GmbH säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det är en förutsättning för företagets långsiktiga planeringshorisont samt de stora investeringar som görs inför framtiden. 92% av aktiekapitalet i Robert Bosch GmbH ägs av den allmännyttiga stiftelsen Robert Bosch Stiftung GmbH. Majoriteten av rösterna har industrifonden Robert Bosch Industrietreuhand KG. Företagsfunktionerna utförs av stiftelsen. De övriga aktierna ägs av Robert Bosch GmbH.

Ytterligare information finns på  www.bosch.se och www.bosch-press.com