BosNext får resurser för snabbare tillväxt på marknaden

BosNext får resurser för snabbare tillväxt på marknaden Styrelsen i BosNext AB (publ) har beslutat genomföra en riktad nyemission till det finska investmentbolaget Menire Oyj. BosNext tillförs på så sätt kapital för att kunna fortsätta expansionen i Sverige. BosNext utvecklar programvara inom Knowledge Management området. "Vi ökar nu takten i vår expansion på den svenska marknaden. De ekonomiska resurserna kommer att användas till ytterligare marknads- och säljinsatser och till teknikutveckling av vår Knowledge Management programvara Infosight. Vi kommer att utveckla vårt samarbete med våra partners, bl.a. Alfaskop och Mandator, samtidigt som vi för diskussioner med flera nya potentiella partners, säger Jan Boström, VD i BosNext." Nyemissionen genomförs utan företrädesrätt för befintliga aktieägare och omfattar högst 240 000 aktier á nominellt 60 öre. I bolaget finns före emissionen 834 000 aktier. Teckningskursen är 25 kronor per aktie och formerna för Menires investering i BosNext beslutades av styrelsen i BosNext den 26 januari 2000. Beslutet föregicks av en principöverenskommelse mellan Menire Oyj och BosNext den 25 januari 2000 som har utformats i ett Letter of Intent mellan parterna av den 3 februari 2000. Teckningen av aktie skall ske senast den 21 februari. Någon överteckning kan ej ske. Efter nyemissionen kommer BosNexts aktiekapital att öka med högst 144 000 kronor till högst 644 400 kronor. Överskjutande emissionslikvid skall tillgodoföras BosNexts överkursfond. Styrelsens beslut förutsätter godkännande av bolagsstämma i BosNext. Kallelse till bolagsstämma den 21 februari kungörs i SvD den 5 februari och i Post och Inrikes Tidningar den 7 februari. Menire Oyj kommer formellt att fatta beslut om investeringen vid sitt styrelsemöte den 11 februari 2000. Menire Oyj är ett finskt investmentbolag med fokus på "Internet" och "Trådlös kommunikation". I portföljen finns för tillfället 11 bolag varav 4 svenska. Menires aktie noteras på börsen i Helsingfors. "Vi ser en mycket stor potential i BosNexts programvara Infosight och i företagets unika Knowledge Management inriktning, säger Ari Kaaro, styrelseledamot i Menire Oyj. Förutom kapital kommer vi att tillföra bolaget kommersiell och teknisk kompetens, erfarenhet samt en bred kontaktyta till företagsvärlden, fortsätter Ari Kaaro." För ytterligare information kontakta: Jan Boström, VD för BosNext, Tel. +46 31 137920, GSM +46 70 7271855, e-post: jan.bostrom@bosnext.se Mer information om BosNext på www.bosnext.se Ari Kaaro, Menire Oyj, Tel. +358 9 41 53 8214, GSM +358 40 544 2494, e-post: ari.kaaro@menire.com Mer information om Menire Oyj på www.menire.com BosNext AB (publ) är ett programvaruföretag som utvecklar programvaror för Knowledge Management baserat på Internetteknik och Microsofts produkter. Den första programvaran - Infosight - hjälper och stödjer användaren i det dagliga arbetet vid datorn. Genom att företagets arbetsmetodik, rutiner och struktur stöds av Infosight, guidas och vägleds användarna när de skapar sina arbetsresultat. Infosight stöder samtidigt en projektgrupp eller andra medarbetare som med hjälp av Infosight kan dra nytta av varandras arbete. Infosight överför humankapital till strukturkapital genom fungerande Integrated Knowledge Management. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/04/20000204BIT00080/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/04/20000204BIT00080/bit0002.pdf