Finskt riskkapitalbolag går in i svensk IT-uppstickare

Finskt riskkapitalbolag går in i svensk IT-uppstickare Det finska riskkapitalbolaget Menire Oyj går in som ny delägare i BosNext. Det initiala tillskottet på 6 miljoner kronor går främst till att marknadsföra och sälja BosNext programvaror inom Knowledge Management- området. Nästa steg är internationell expansion samt officiell notering för företaget. I går kväll godkände BosNexts bolagsstämma styrelsens förslag om en riktad nyemission till Menire Oyj. Menire Oyj är ett finskt riskkapitalbolag som investerar i företag med fokus på Internet och trådlös kommunikation. Menire Oyjs aktier är noterade på börsen i Helsingfors. - Nu kommer vi att lägga stor kraft på försäljning och marknadsföring av Infosight. Vi skall även vidareutveckla samarbetet med våra partners som Mandator och Alfaskop. På sikt kommer vi även att lansera våra produkter på den europeiska marknaden och i USA, säger Jan Boström VD för BosNext. Internationell expansion nästa steg - Knowledge Management är ett viktigt område för företag i den nya ekonomin. Därför har BosNexts programvara Infosight stora möjligheter att bli en betydande produkt även på den internationella marknaden, säger Ari Kaaro, styrelseledamot i Menire. BosNext planerar även att senare officiellt notera sina aktier. Tillskott i styrelsen i samband med nyemissionen Även styrelsen i bolaget har förstärkts i samband med nyemissionen. Ny styrelseordförande är Bertil Fredriksson, styrelseproffs med styrelseuppdrag i bl.a. ett flertal IT företag och Ari Kaaro från Menire som styrelsemedlem. Kaaro är bl.a. styrelseordförande i Terra Nova Solution Oy, ett av Finlands ledande Internetkonsultbolag med verksamhet även i Tyskland och Sverige. För ytterligare information kontakta: Jan Boström, VD tel. 031-13 79 20, mobil 070-727 18 55 e-post: jan.bostrom@bosnext.se Mer information om BosNext finns på www.bosnext.se Ari Kaaro, Menire Oyj, Tel. +358 9 41 53 8214, mobil +358 40 544 2494, e-post: ari.kaaro@menire.com Mer information om Menire Oyj finns på www.menire.com BosNext AB (publ) är ett programvaruföretag som utvecklar programvaror för Knowledge Management baserat på Internetteknik och Microsofts produkter. Den första programvaran heter Infosight. Genom att företagets arbetsmetodik, rutiner och struktur stöds av Infosight, guidas och vägleds användarna när de skapar sina arbetsresultat. Infosight stöder samtidigt en projektgrupp eller andra medarbetare som med hjälp av Infosight kan dra nytta av varandras arbete. Infosight överför humankapital till strukturkapital genom fungerande Integrated Knowledge Management. BosNext aktien (BOSN) är inofficiellt noterad och handlas via BörsInsikt Fondkommission. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/22/20000221BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/22/20000221BIT00430/bit0002.pdf