Svenska Spel och Boss Media i pokersamarbete med statligt kontrollerat spelbolag

Ett statligt kontrollerat spelbolag, medlem i World Lottery Association (”WLA”), har fått tillstånd av sitt lands regering att anordna internetpoker i samarbete med Svenska Spel och Boss Media. WLA-bolaget kommer att använda Svenska Spels och Boss Medias lösningar för spelansvar, säkerhet och övervakning.

– Ett stort erkännande för vår internetpoker, säger Svenska Spels vd Jesper Kärrbrink.

Regeringen i det aktuella landet följer det svenska exemplet och ger landets statliga spelbolag tillstånd att anordna internetpoker för sina medborgare. Boss Media kommer att leverera den tekniska spelplattformen samt sköta den tekniska driften av pokersystemet. Svenska Spels lösningar för spelansvar, säkerhet och övervakning kommer att vara integrerade i den spelplattform som Boss Media levererar. Leverans beräknas ske under början av 2008.

– Det är glädjande att få leverera våra produkter till ytterligare en WLA-medlem. Vi är särskilt glada över samarbetet med Svenska Spel, vilka har hjälpt oss att utveckla de spelansvarsverktyg som kommer att utgöra en central del i speloperatörers interaktiva spelerbjudande i framtiden, säger Markus Holm, vice vd och chef affärsutveckling på Boss Media.

I det tillstånd WLA-bolaget har fått av sitt lands regering ställs kravet att nätpokersajten måste arrangeras i samarbete med ett annat statligt licensierat spelbolag. Därför kommer Svenska Spel sköta säkerhet och övervakning av speloperationen. Svenska Spel och Boss Media kommer att erhålla en del av den rake (avgift) WLA-bolaget tar ut av sina spelare.

– Svenska Spels internetpoker har väckt stor uppmärksamhet på många håll i världen. Vi har visat att det går att kombinera en attraktiv nätpoker som spelarna uppskattar med omfattande krav på ansvarstagande. På kort tid har vår pokersajt blivit den överlägset största på den svenska marknaden, samtidigt som andelen problemspelare hos Svenska Spel är betydligt mindre än hos övriga sajter, säger Jesper Kärrbrink, vd på Svenska Spel.

Samarbetet innebär bland annat att WLA-bolagets pokerspelare precis som sina svenska motsvarigheter kommer att behöva sätta egna spelgränser i tid och pengar innan de kan börja spela. De kommer också att kunna använda Svenska Spels spelansvarsverktyg Spelkoll som slår larm om spelaren utvecklar ett riskabelt spelbeteende.

– Vi är mycket nöjda med att kunna erbjuda spelarna i vårt land möjligheten att spela internetpoker på ett säkert och ordnat sätt. Vi hoppas att förhållandena utvecklas i en riktning som gör att våra spelare och svenska spelare snart kan spela mot varandra i samma nätverk, säger en representant från det aktuella WLA-bolaget.

För mer information, kontakta:
Michael Hallén, vd Boss Media AB (publ), telefon: 0470-70 30 00