Bostads AB Drott förvärvar 1 000 bostadslägenheter i Umeå

Bostads AB Drott förvärvar 1 000 bostadslägenheter i Umeå Bostads AB Drott utökar sin verksamhet till att omfatta även en av de kommuner, Umeå, som växer mest i Sverige. Avtal har träffats med Norrporten om förvärv av samtliga aktier i Norrporten Bostäder i Umeå AB med tillträde den 1 juni 2004. Förvärvat bolag äger 39 fastigheter med en total uthyrningsbar area om 83 000 kvm, varav 80 procent utgörs av bostäder. Beståndet innehåller 971 lägenheter, vilket kommer att utgöra en förvaltningseffektiv enhet inom koncernen. Hyresintäkterna på årsbasis beräknas uppgå till cirka 70 Mkr. Överenskommen köpeskilling för aktierna innebär ett koncernmässigt förvärvsvärde för fastighetsbeståndet om 676 Mkr, varav 61 Mkr utgör uppskjuten skatt. Förvärvet bedöms ge en beräknad direktavkastning om 6,5 procent för första året. Förvärvet av detta fastighetsbestånd innebär att Bostads AB Drott utökar sin verksamhet till att omfatta Sveriges sex främsta tillväxtområden. Koncernen äger bostadsfastigheter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala och nu Umeå. Beståndet i Umeå motsvarar cirka 7 procent av såväl koncernens totala lägenhetsbestånd som av koncernens totala hyresintäkter per år. Efter försäljning av dessa fastigheter uppgår Norrportens kvarvarande fastighetsbestånd i Umeå till cirka 150 000 kvm. Kommentar från Bostads AB Drotts VD, Daniel Skoghäll: "Bolagets målsättning är att expandera verksamheten geografiskt till ytterligare tillväxtorter. Att vi redan nu kan ta detta steg att addera till Umeå som ny verksamhetsort är mycket glädjande. Beståndets storlek ger oss en möjlighet att ha en effektiv förvaltning och bli en aktiv aktör i Umeå. Vi har inför vårt beslut påverkats av viljan från kommun, näringsliv och universitet att verka för framtida tillväxt och vi vill själva vara delaktiga i denna utveckling. Kommentar från Norrportens VD, Anders Wiklander: Försäljningen av detta fastighetsbestånd, som främst omfattar bostadsfastigheter, följer helt vår strategiska inriktning. Norrportens affärsidé är att äga och förvalta kommersiella fastigheter inom tillväxtorter utanför storstadsregionerna. För oss har det varit viktigt att hitta en långsiktig seriös köpare av bostadsbeståndet, vilket vi nu har gjort. Genom denna försäljning utökas vår kapacitet för framtida förvärv. Ytterligare information: Daniel Skoghäll, VD för Bostads AB Drott, tfn 08-508 93 010. 070-574 1773 Bengt Evaldsson, CFO för Bostads AB Drott, tfn 08-508 93 020, 070-511 6993 Anders Wiklander, VD för Norrporten, tfn 060-64 12 20, 070-554 70 40 Bostadsaktiebolaget Drott (publ) äger, förvaltar och förädlar bostadshus i svenska tillväxtområden. Koncernens fastighetsbestånd omfattar totalt cirka 1 020 000 kvm uthyrbar area, varav cirka 868 000 kvm utgörs av bostäder. Det samlade lägenhetsbeståndet uppgår till 12 435 lägenheter per den 30 april 2004. Bolagets aktier noteras på Stockholmsbörsens O-lista med första noteringsdag den 6 maj 2004. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/06/20040506BIT20010/wkr0006.pdf