Boston-Powers batteri Swing utvalt till NASA:s människorobot

Report this content

Boston-Power, batteritillverkaren med svenska rötter, har utvalts av NASA att vara en del i ”Project M”, vars mål är att landa en människorobot på månen om 1000 dagar. Projektet har fått sitt namn från den romerska siffran för 1000 – M.

Boston-Powers litium-jonbatterier ska försörja den människoliknande roboten, som kallas Robonaut 2 eller R2, med energi. Roboten har en välutvecklad finmotorik och mänskliga drag som ska underlätta samarbete med människor. R2, som har utvecklats gemensamt av NASA och General Motors för att hjälpa astronauter som arbetar i farliga miljöer och med repetitiva arbetsmoment, kan utföra en rad mänskliga rörelser och aktiviteter och tillhör andra generationens människoliknande robotar avsedda för rymdresor. Utöver R2 robotarna i Project M, planeras andra robotar att skickas med rymdfärjan Discovery som en del av STS-133-uppdraget senare under året.

Boston-Power levererar ett 2,5 kWh energilagringssystem med de prisbelönta Swing-batterierna och ett integrerat batteristyrsystem. Hela batterisystemet levererar marknadsledande energidensitet, samt en förlängd livslängd och uppladdningskapacitet och ska fungera under stora temperaturskillnader – detta för att batterisystemet ska möta de hårda vikt-, plats- och flygkraven.

Swing har utvecklats för att möta de högt ställda kraven för en lång rad av tillämplingar, inklusive plug in-hybrider (PHEV) och batteridrivna fordon (BEV) och Smart Grids. Det är också det enda litium-jonbatteriet av sin sort som fått Svanens miljömärkning. Boston-Powers Sonata för bärbara datorer var också det första och enda batteriet som fått en sådan märkning inom denna sektor. Swing och Sonata har också blivit de första inom branschen att få den liknande certifieringen från China Environmental United Certification Center (CEC).

- I takt med att branschen för avancerade robotar fortsätter att tänja gränserna när det gäller funktionalitet ökar också behovet av säkra, pålitliga batterier med lång livslängd, säger Boston-Powers grundare och VD, Dr Christina Lampe-Önnerud, som fortsätter:

- Boston-Powers teknologiska plattform möter kraven på en ny sorts batterier med förbättrad prestanda som kan möjliggöra dessa historiska framsteg och vi är mycket glada över vårt samarbete med NASA och Project M.

Som ett led i detta initiativ, har NASA och Boston-Power ingått en Space Act Agreement (SAA) för utvecklingen av ett avancerat, miljömässigt hållbart litium-jonbatteri som kan massproduceras för NASAs prestanda- och utvecklingstester. Batterienheterna testas vid NASAs Lyndon B Johnson Space Center, som ligger i Houston, Texas, och kommer eventuellt att integreras i en avancerad rymdfarkost som en del av Lunar Lander-projektet.

För mer information, kontakta gärna:
Erika Jangen                                                             Charlie Stjernberg
ejangen@Boston-Power.com                                      charlie.stjernberg@primegroup.com
+32(0) 475 454 217                                                    +46 70 341 46 18

Länk till Boston-Powers hemsida: http://www.boston-power.com/

Bilder och mer information om R2 och Project M finns här: http://robonaut.jsc.nasa.gov/default.asp

Om Boston-Power
Boston-Power, Inc. är en prisbelönt leverantör av nästa generations litium-jonbatterier. Utformad för ett brett spektrum av tillämpningar utgör flaggskeppet Sonata® grunden för säkrare och miljömässigt hållbara batterier för bärbara datorer med lång livstid och snabbare uppladdningskapacitet. Swing™ är en produkt med oöverträffad kapacitet för plug in-hybrider, batteridrivna fordon (PHEV/BEV) och Smart Grids. Boston-Power grundades 2005 och har över 120 patentansökningar. Företaget leds av grundaren och VD:n, Dr Christina Lampe-Önnerud, en internationellt erkänd innovatör, entreprenör och teknisk rådgivare när det gäller bärbar teknologi, energilagring, elfordon och klimatfrågor. Hitintills har 191 miljoner dollar riskkapital investerats i företaget som även belönats med en rad internationella utmärkelser för sin teknologi och sitt ledarskap av ansedda organisationer som till exempel; World Economic Forum, The Wall Street Journal, Ernst & Young Entrepreneur of the Year. I Sverige är Dr Lampe-Önnerud ledamot i IVA  (Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin) och har utnämnts till Årets Hållbara Ledare 2009 av organisationen Näringslivets Miljöchefer (NMC).
Boston-Power har sitt huvudkontor i Westborough, Massachusetts och har masstillverkning i Asien baserat på Sex Sigma-metoden.

"Boston-Power®", "Sonata®" och ”Swing™” är varumärken som tillhör Boston-Power, Inc. Övriga varumärken eller produktnamn tillhör respektive ägare.

Taggar: