VNL testar Boston-Powers litium-jonbatterier i basstationer som drivs med solenergi

Davos, Schweiz – 26 januari, 2011

Det indiska telekomföretaget Vihaan Networks Limited, VNL, genomför fälttester med Boston-Powers batterier i sin basstation för GSM- och bredband, WorldGSM. De mobila basstationerna drivs med solenergi och gör det möjligt för mobiloperatörer att nå de mer än två miljarder människor som lever på landsbygd och i dag befinner sig utanför de mobila nätverkens räckvidd.

Boston-Powers system med litium-jonbatterier lagrar solenergin från VNL:s basstation WorldGSM och gör att den fungerar i tre dagar även när solenergi inte är tillgänglig. Under 2011 förväntas en storskalig utplacering runt om i världen av VNL:s WorldGSM-system som innehåller Boston-Powers teknologi.

Nyheten om samarbetet presenteras i samband med World Economic Forum i Davos. Ett längre pressmeddelande från VNL och Boston-Power kan du läsa här:

VNL’s Mobile Communication Solution for Developing Countries Testing Use of Boston-Power’s Lithium-ion Battery System

Boston-Powers batterier finns idag i datorer från Hewlett-Packard och Asus, i Nasas R2-robot för astronauter, och i Saabs nya elbil 9-3 ePower.  Företagets grundare och VD, Christina Lampe-Önnerud, har sina rötter i Ludvika i Dalarna. Hon är ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, och har tilldelats Näringslivets miljöchefers utmärkelse för Hållbart Ledarskap.

För mer information, kontakta:
Erika Jangen
ejangen@Boston-Power.com
+32(0)475 454 217

Matti Kataja
bostonpower@primegroup.com

Om Boston-Power
Boston-Power, Inc. är en prisbelönt leverantör av nästa generations litium-jonbatterier. Utformad för ett brett spektrum av tillämpningar utgör flaggskeppet
Sonata® grunden för säkrare och miljömässigt hållbara batterier för bärbara datorer med lång livstid och snabbare uppladdningskapacitet. Swing™ är en produkt med oöverträffad kapacitet för plug in-hybrider, batteridrivna fordon (PHEV/BEV) och Smart Grids. Boston-Power grundades 2005 och har över 120 patentansökningar. Företaget leds av grundaren och VD:n, Dr Christina Lampe-Önnerud, en internationellt erkänd innovatör, entreprenör och teknisk rådgivare när det gäller bärbar teknologi, energilagring, elfordon och klimatfrågor. Hitintills har 191 miljoner dollar riskkapital investerats i företaget som även belönats med en rad internationella utmärkelser för sin teknologi och sitt ledarskap av ansedda organisationer som till exempel; World Economic Forum, The Wall Street Journal, Ernst & Young Entrepreneur of the Year. Boston-Power har sitt huvudkontor i Westborough, Massachusetts och har masstillverkning i Asien baserat på Sex Sigma-metoden.

"Boston-Power®", "Sonata®" och ”Swing™” är varumärken som tillhör Boston-Power, Inc. Övriga varumärken eller produktnamn tillhör respektive ägare.

Taggar: