• Box Delivery/

PRESSMEDDELANDE 2006-11-02: Box motsätter sig facklig blockad: ”Vi måste få konkurrera på lika villkor”

Report this content

– Vi har tillsammans med ett antal åkerier i Stockholm gjort allt vi kan för att tillmötesgå Transportarbetareförbundets krav men i stället för konstruktiv dialog väljer de konflikt, säger Box svenske VD Tobias Åbonde efter Transports varsel om blockad idag mot sex av Box franchisetagare i Stockholm.
Transport hävdar att de förare som är anställda av Box franchisetagare i Stockholm kör för ”undermåliga löner” och saknar avtal.
– Det stämmer inte. Problemet är att Transports kollektivavtal är anpassat till tyngre transporter – inte till lättare budtrafik. Med ett sådant avtal är det omöjligt att konkurrera prismässigt med taxibranschen som idag har en omfattande budtrafik och ett långt förmånligare avtal, säger Tobias Åbonde.

Transports blockad gäller sex transportföretag som kör i Stockholm för Box Delivery. Alla Box egna förare, det vill säga dem som är anställda direkt av Box, lyder redan under Tranports kollek-tivavtal eller motsvarande. Samma sak gäller alla dem som kör tung trafik, så även i Stockholm.
Sedan i våras, då Transportarbetareförbundet först förde fram sin kritik, har Box dessutom ge-nomfört en omfattande undersökning av samtliga åkare i Stockholm för att säkra att arbetsförhål-landena är i sin ordning. Detta utan att finna någon som bryter mot gällande lagar och regler vad gäller arbetstid och minimilöner. Box har dessutom vid upprepade tillfällen sökt dialog med Tranportarbetareförbundet för att få till ett kollektivavtal anpassat till budbranschen.
Transport har nu meddelat att de inte finner något incitament att arbeta fram ett kollektivavtal anpassat för budbranschen varför de idag varslar om blockad mot sex transportföretag.

– Vi har åter fört fram vårt krav om ett branschanpassat kollektivavtal men däremot verkar det som om vi har talat för döva öron, säger Tobias Åbonde som, i väntan på ett relevant kollektivav-tal, har låtit Box jurister ta fram ett eget avtal motsvarande det som råder för taxibranschen.
– I dagsläget har drygt 90 procent av Box franchisetagare undertecknat vårt egna ”kollektivavtal” som garanterar förarna en minimigrundlön motsvarande taxiavtalet.
– Såväl vi på Box som våra franchisetagare är angelägna om att ta vårt ansvar som arbetsgivare. Däremot motsätter vi oss att konkurrensen idag inte förs på lika villkor, säger Tobias Åbonde.