Bozoka gör SMHIs mobila vädertjänster röststyrda

Report this content

Bozoka gör SMHIs mobila vädertjänster röststyrda SMHI lanserar sina framgångsrika mobila tjänster i ny tappning med röststyrning och sms. Tjänsterna finns hos över 40 medier och operatörer. Lanseringen sker i samarbete med Bozoka. Med hjälp av teknik från Bozoka lanserar nu SMHI sina vädertjänster med röststyrning och SMS. Tjänsterna omfattar bla Kustväder, Fritidsväder, Reseväder och Lantbruksväder. Lantbruksvädret, Kustvädret och fritidsvädret uppdateras varje timme och innehåller detaljerad nederbördsinformation med fyra prognoser för innevarande dygn. Tjänsterna är en utmärkt hjälp för det väderberoende lantbruket eller för att planera väderberoende fritidsaktiviteter som tex. Midsommarfirandet; Sitta ute eller inne? "Det här är mobila tjänster som redan har ett mycket högt utnyttjande. Med hjälp av röststyrning blir tjänsterna lättare att använda samtidigt som det har givit en möjlighet att öka informationsmängden. Resevädret innehåller 500 orter. När man vill höra en prognos går det bra att direkt hoppa till den dag man är intresserad av i sexdygnsprognosen genom att t.ex. säga t.ex Visby i övermorgon." säger Christian Lewenhaupt, marknadschef på Bozoka. "Bozoka är en intressant samarbetspartner därför att de är kompetenta på rösstyrning, men också för att de hanterar framtida tekniker som MMS och 3G vilket gör att vi kan migrera våra tjänster in i framtida tekniker." säger Kjell Lund, marknadschef på SMHI. Priset för tjänsterna är 8,65 kr/min inklusive normal samtalstaxa. Kustväder nås på 0900-20 20 333 eller 071-41 70 70, Lantbruksväder på 0900-10 124 10 eller 071-41 24 10, Fritidsväder på 0900-20 20 222 eller 071-43 30 30. *** SMHI SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, producerar planerings- och beslutsunderlag för väder och vattenberoende verksamheter och har en stor samlad kompetens inom meteorologi, hydrologi och oceanografi. SMHI:s tjänster nyttjas såväl i svenskt som internationellt näringsliv som av myndigheter, Kjell Lund, marknadschef SMHI, 060-785 8840, 0708-570 700, kjell.lund@smhi.se Krister Hammar, marknadschef SMHI, 040-692 8850, 0708-130 220, krister.hammar@smhi.se Mer information finns på www.smhi.se Bozoka Bozoka erbjuder färdiga lösningar för mobila tjänster till mediaföretag och operatörer. Tjänsterna kan kombinera olika användargränssnitt, som röstnavigering med svar via sms. Bozoka arbetar med wap, sms, web och framtida format som 3G och digital-TV. Redan idag finns färdiga tjänster för väder, aktiekurser, nyheter, ringsignaler, horoskop samt sport- och spelresultat. Christian Lewenhaupt, 08-545 068 00, christian.lewenhaupt@bozoka.com Mer information finns på www.bozoka.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/18/20020618BIT00650/wkr0002.pdf