BPA köper Ecuro och säljer Maintech

BPA köper Ecuro och säljer Maintech BPA AB renodlar sitt ägande och sitt engagemang i de tillsammans med Peab ägda intressebolagen Ecuro Sverige AB och Maintech Industripartner AB. BPA förvärvar Peabs 50 procentiga ägarandel i Ecuro Sverige AB och Ecuro blir därmed ett helägt dotterbolag till BPA. Ecuro är verksamt inom fastighetsförvaltning och har ett förvaltningsbestånd på drygt 7 miljoner kvm. Företaget erbjuder en komplett, rikstäckande supportorganisation för förvaltning, verksamhetsstöd och förädling av fastigheter. BPA säljer samtidigt sin 50 procentiga andel i Maintech. - Genom renodlingen kan BPA koncentrera sina krafter på Ecuro, vilket kommer att gagna företaget, säger BPAs VD Johan Karlström. Ecuro fortsätter att vara ett fristående företag i BPA koncernen. Stockholm 16 juni 2000 För ytterligare information kontakta: Johan Karlström, verkställande direktör BPA AB, 08-799 85 10, 070-548 48 27 Kjell Granberg, ekonomidirektör BPA AB, 08-799 85 42, 070-536 51 55 Anna Ullenvik, Informationsansvarig BPA AB, 08-799 85 17, 070-269 85 17 BPA är Skandinaviens ledande installationsföretag, med etableringar på drygt 140 orter. Som enda företag i Sverige kan BPA erbjuda totala samordnade installationer inom VS, ventilation, el och tele/data. Inom företaget bedrivs även en snabbt expanderande serviceverksamhet riktad mot fastighets- och industrisektorn. BPA betraktar Skandinavien som sin hemma- marknad och är väl etablerat både i Danmark och Norge. 1999 uppgick nettoomsättningen till närmare 7,0 miljarder kronor och antalet anställda till cirka 7.000. Denna och tidigare pressinformation finns även på http//.www.bpa.se BPA och Peab avvecklar Oskarsborg BPA har överenskommit med Peab om att fördela fastighetsbeståndet i det gemensamt ägda bolaget Oskarsborg. BPA och Peab delar upp tillgångarna i det gemensamt ägda Oskarsborg med en balansomslutning om cirka 5,2 Mdr. BPA förvärvar Hallström & Nisses Fastighets AB med ett bestånd av bostadsfastigheter och kommersiella lokaler i Norrland. Fastigheterna har ett bokfört värde på 2,615 Mkr. BPA förvärvar även de tillgångar som är relaterade till Oskarsborgs delägda fastighetsbestånd i Belgien. Tillgångarna är bokförda till 355 Mkr. Samtidigt köper BPA ut resterande två tredjedelar av Solvädersbyn, ett bostadsområde med drygt 120 marklägenheter i Göteborg. Det bokförda värdet på fastigheterna är 124 Mkr. Peab förvärvar BPAs 54 procentiga ägarandel i Oskarsborg och övertar därmed Skånehus med bostadsfastigheter och kommersiella lokaler i Öresundsregionen och södra Halland samt övriga förvaltnings- och exploateringsfastigheter och råmark. BPA och Peab kommer även gemensamt att avveckla en fastighet i Växjö samt en fastighet i Bad Godesberg, Tyskland. - Genom en uppdelning och en renodling av innehavet kan vi koncentrera våra krafter. Det är både Peabs och vår bedömning att avveckningsarbetet kan forceras genom delningen säger BPAs VD Johan Karlström. Arbetet med att söka lösningar för avyttring fortsätter och kommer under hösten att intensifieras. Stockholm 16 juni 2000 För ytterligare information kontakta: Johan Karlström, verkställande direktör BPA AB, 08-799 85 10, 070-548 48 27 Kjell Granberg, ekonomidirektör BPA AB, 08-799 85 42, 070-536 51 55 Anna Ullenvik, Informationsansvarig BPA AB, 08-799 85 17, 070-269 85 17 BPA är Skandinaviens ledande installationsföretag, med etableringar på drygt 140 orter. Som enda företag i Sverige kan BPA erbjuda totala samordnade installationer inom VS, ventilation, el och tele/data. Inom företaget bedrivs även en snabbt expanderande serviceverksamhet riktad mot fastighets- och industrisektorn. BPA betraktar Skandinavien som sin hemma- marknad och är väl etablerat både i Danmark och Norge. 1999 uppgick nettoomsättningen till närmare 7,0 miljarder kronor och antalet anställda till cirka 7.000. Denna och tidigare pressinformation finns även på http//.www.bpa.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/16/20000616BIT01010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/16/20000616BIT01010/bit0002.pdf