BPC erhåller order från spanskt forskningsinstitut för utökad forskning inom anaerob nedbrytning

BPC Instruments AB ("BPC") har mottagit en inköpsorder från ett spanskt forskningsinstitut för att främja deras forskning inom anaerob nedbrytning i syfte att möta den växande efterfrågan på biometanproduktion i Europa. I likhet med en nyligen erhållen order från USA omfattar denna order fyra uppsättningar reaktorer i rostfritt stål, BPC® Go, ytterligare processensorer och dataloggers, till ett sammanlagt värde av 691 000 SEK. Ordern förmedlas av Sustainable Technologies, BPC:s distributör i Italien och Spanien, och intäkterna förväntas redovisas under det tredje kvartalet i år.

"Med ett växande erkännande av det potentiella bidraget från anaerob nedbrytning för produktion av biometan och Europeiska kommissionens politiska initiativ för att uppnå klimatneutralitet till 2050, har det skett en betydande ökning av nya aktörer från offentliga och privata institut samt industriella aktörer som fokuserar på teknikutveckling och investeringar i biometanproduktion," kommenterar Dr. Jing Liu, VD för BPC Instruments.

Ordern omfattar fyra utrustningspaket som är utformade för kontinuerliga simuleringar av biogasproduktion med processövervakning i realtid bänktester eller liten pilotskala. Dessa paket är enkla att installera, användarvänliga och mycket kompatibla, vilket ger tillförlitliga data som går att lita på. När de optimala driftförhållandena för biogasanläggningen har identifierats kan den fullskaliga implementeringen ske smidigt och riskerna minimeras.

Dr. Jing Liu tillägger: "Denna order bekräftar effektiviteten hos BPC:s utrustningspaket för simuleringar av kontinuerlig biogasproduktion och kan fungera som en utmärkt referens för andra biogasaktörer i Spanien och Latinamerika."

Om BPC® Bioreaktorer III och processövervakning

BPC:s modulära, robusta CSTR och anaeroba höghastighetsbioreaktorer är byggda av högkvalitativa material för att uppfylla kraven i biogaslaboratorier. De är extremt användarvänliga och är de perfekta experimentplattformarna för att simulera anaeroba fermenteringsprocesser i bänktester eller liten pilotskala. BPC:s processövervakningspaket innehåller dataloggers, flera processensorer i linjen och elektroniska tillbehör för att skapa automatiserade processövervakningssystem i laboratorie- eller pilotskala. Detta paket ger en bättre förståelse för fermenteringsprocesser, vilket leder till förbättrad processdesign och optimerad processtyrning.

För mer teknisk information om BPC® Bioreactor and Process Monitoring, besök den relaterade produktsidan eller kontakta vårt säljteam på sales@bpcinstruments.com

Detta är en översättning av det engelska originalet. Om det finns någon inkonsekvens mellan den engelska och den svenska versionen ska den engelska versionen gälla.

BPC Instruments AB

Dr. Jing Liu, VD

E-post: ir@bpcinstruments.com

BPC Instruments är ett globalt svenskbaserat banbrytande teknikbolag som utvecklar och erbjuder analysinstrument som möjliggör en effektivare, tillförlitligare och mer högkvalitativ forskning och analys för industrier inom förnybar bioenergi och miljöbioteknik. Resultatet är inte enbart högre noggrannhet och precision, utan även en betydande minskning av tidsåtgång och arbetskraftsbehov för att utföra analyser. BPC Instruments innovativa produkter erbjuder högkvalitativ hård- och mjukvara som bygger på djup kunskap och erfarenhet inom områden där företaget är verksamt. Lösningarna är de första i sitt slag, vilket gör Bolaget till en pionjär inom sitt område. I dag exporterar BPC Instruments till nästan 70 länder runt om i världen. BPC är noterat på Spotlight Stock Market i Sverige. För mer information, besök BPC:s hemsida: www.bpcinstruments.com.