BPC Instruments rapporterar resultat för fjärde kvartalet och helåret 2022

BPC Instruments (“BPC” eller “Bolaget”) offentliggör härmed bokslutskommuniké avseende perioden 1 januari – 31 december 2022. Bokslutskommunikén finns tillgänglig som bifogat dokument samt på Bolagets hemsida (www.bpcinstruments.com). Nedan följer en kort sammanfattning av bokslutskommunikén.

VD Dr. Jing Liu kommenterar:

"När vi nu summerar räkenskapsåret 2022 kan vi konstatera att BPC:s starka tillväxt fortsätter med en imponerande ökning av nettoomsättningen med +27 procent till över 33,5 MSEK, jämfört med 26,4 MSEK 2021. Vårt EBIT för helåret ökade till 5,1 MSEK 2022, jämfört med 4,9 MSEK 2021. Resultatet visar återigen att BPC är ett robust green tech-bolag med god tillväxtpotential i takt med att vår verksamhet expanderar inom både biogas och nya marknadssegment."

Q4 | 2022-10-01 - 2022-12-31

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 11 109 (9 156) kSEK
  • EBIT för kvartalet uppgick till 1 846 (2 794) kSEK
  • Nettoresultatet för kvartalet uppgick till (2 672) kSEK
  • Resultat per aktie för kvartalet uppgick till 0,12 (0,26) SEK

Helår | 2022-01-01 - 2022-12-31

• Nettoomsättningen för helåret uppgick till 33 552 (26 447) kSEK
  • EBIT för helåret uppgick till 5 109 (4 944) kSEK
  • Nettoresultatet för helåret uppgick till 3 831 (4 582) kSEK
  • Resultat per aktie för helåret uppgick till 0,37 (SEK 0,44) SEK
  • Likvida medel vid årets slut uppgick till 14 659 (17 998) kSEK

"BPC Instruments" avser BPC Instruments AB med organisationsnummer 556687-2460. Antalet aktier i BPC Instruments per den 31 december 2022: 10 454 000 aktier (10 454 000).

Höjdpunkter under 2022

• Den 1 mars meddelade BPC den globala lanseringen av BPC® Go – nästa generations instrument för ultralåg gasvolym- och flödesmätning med hög precision och noggrannhet för laboratorietillämpningar.
  • Den 24 mars meddelade BPC Instruments att Bolaget har uppnått sitt mål för 2021 att bygga ut sitt kontor, laboratorium och produktionslager samt att slutföra processen att flytta en stor del av produktionen inhouse.
  • Den 4 april informerade BPC om ökad marknadspotential då den svenska regeringen  tillkännagav en långsiktig investeringsplan för att öka produktionen av biogas/biometan för att minska landets beroende av import av fossil naturgas och bidra till att uppnå klimat- och miljömål.
  • Den 4 april meddelade BPC att Bolaget har lämnat in en patentansökan som omfattar en ny teknik för ultralåg gasvolym och flödesmätning avseende Bolagets nästa generations analysinstrument.
  • Den 5 april meddelade BPC att Bolaget har lämnat in en patentansökan för utveckling av en ny produktlinje i framtiden.

• Den 20 april meddelade BPC att Bolaget gått in i ett nytt affärssegment - utvärdering av plasters biologiska nedbrytbarhet.
  • Den 20 april fick BPC ett bidrag från Europeiska patentverket avseende Bolagets centrala analysteknik för analys av råvarukvalitet för biogasproduktion.

• Den 16 juni tillkännagav BPC en stor orderingång för leverans av sex kompletta AMPTS®-system med ett totalt ordervärde på 1,7 miljoner kronor.
  • Den 25 augusti lämnade BPC in den tredje patentansökan för i år, som omfattar ett nytt inkubationssystem för Bolagets nästa generations analysinstrument med tillämpningar inom flera biotekniksektorer.
  • Den 9 november fick BPC två successiva inköpsorder från en brittisk energileverantör för leverans av sex kompletta AMPTS®-system med ett totalt ordervärde på över 130 000 euro.
  • Den 18 november tillkännagav BPC den globala lanseringen av BPC® Move - en kompakt fristående mekanisk agitator som är idealisk för enkel och tillförlitlig blandning, dispersion och upplösning av suspensioner med hög fasthetsgrad och partikelfria lösningar.
  • Den 6 december fick BPC en beställning från ett japanskt företag inom grön energi för leverans av sex kompletta Gas Endeavour®-system och tillbehör med ett totalt ordervärde på över 120 000 euro.

Höjdpunkter efter utgången av 2022

• Den 19 januari 2023 meddelade BPC att Bolaget valts ut som medlem i European Biomethane Industrial Partnership för att möjliggöra ökad biogasproduktion i Europa.
  • Den 25 januari 2023 meddelar BPC att Bolaget har undertecknat ett avtal om att etablera ett nytt Joint Venture-bolag i Malmö för montering av nyckelkomponenter i Bolagets flaggskeppsprodukter.
  • Den 31 januari 2023 fick BPC en inköpsorder på två Gas Endeavour®-system med ett totalt ordervärde på över 500 000 SEK från en dansk multinationell industrikoncern efter en framgångsrik produktdemonstration och teknisk utvärdering för komposterbarhetsanalys av nya plastmaterial.
  • Den 1 februari 2023 meddelade BPC att Bolaget har anslutit sig till det svenska forskningscentret Biogas Solutions Research Center som industriell partner.
  • Den 1 februari 2023 meddelade BPC att Fore C Investment, grundat av Göran Nordlund, har förvärvat LU Holdings hela aktieinnehav i BPC. Fore C blir därmed den nya fjärde större aktieägaren och innehar 4,2 procent av ägandet i BPC.
  • Den 10 februari 2023 fick BPC en inköpsorder från ett koreanskt konsortium bestående av fem företag och ett universitet för leverans av flera produkter av Bolagets flaggskeppsanalysinstrument med ett totalt ordervärde på över 81 000 euro.

Inga andra händelser har inträffat efter periodens slut som väsentligt påverkat rapporten.

E-post: ir@bpcinstruments.com

BPC Instruments är ett globalt svenskbaserat banbrytande teknikbolag som utvecklar och erbjuder analysinstrument som möjliggör en effektivare, tillförlitligare och mer högkvalitativ forskning och analys för industrier inom förnybar bioenergi och miljöbioteknik. Resultatet är inte enbart högre noggrannhet och precision, utan även en betydande minskning av tidsåtgång och arbetskraftsbehov för att utföra analyser. BPC Instruments innovativa produkter erbjuder högkvalitativ hård- och mjukvara som bygger på djup kunskap och erfarenhet inom områden där företaget är verksamt. Lösningarna är de första i sitt slag, vilket gör bolaget till en pionjär inom sitt område. I dag exporterar BPC Instruments till över 60 länder runt om i världen. BPC är noterat på Spotlight Stock Market i Sverige. För mer information, besök BPC:s hemsida: www.bpcinstruments.com