BPC säkrar ytterligare ordrar från ett multinationellt olje- och gasbolag för biogasproduktion

BPC Instruments AB ("BPC") har mottagit två inköpsordrar från den kaliforniska filialen av ett multinationellt olje- och gasbolag med huvudkontor i London. Dessa order inkluderar leverans av ett AMPTS III DUO-system och flera BPC Go-enheter, med ett totalt ordervärde på cirka 700 000 SEK. Instrumenten kommer att användas som analytiska verktyg för att stödja kundens expansion inom förnybar naturgas på den växande nordamerikanska marknaden. Intäkterna förväntas inkluderas under årets tredje kvartal.

Dessa nya ordrar för BPCs flaggskeppsprodukter, AMPTS III och BPC Go, följer en tidigare order i november 2023 för två AMPTS III och två BPC Bioreactor CSTR-10S-enheter, med ett kombinerat värde från alla tre som överstiger 1 530 000 SEK. Alla ordrar har gjorts av samma ledande multinationella olje- och gasbolag.

VD Dr. Jing Liu kommenterar:

“Vi är glada över de ytterligare ordrar vi fått från en befintlig kund och stolta över framgångarna med våra flaggskeppsprodukter AMPTS och BPC Go, tillsammans med det professionella stöd som levereras av BPC-teamet. Detta vittnar också om det växande intresset från stora industriella aktörer i investeringar och bidrag till biogas- och biomethanproduktion. Dessa beställningar visar det höga erkännandet av våra nya generationer av flaggskeppsinstrument och understryker vikten av kvalitetskontroll av råmaterial och optimering av processer inom biometanproduktion. De bekräftar också effektiviteten hos BPCs avancerade analytiska instrument för biogas- och biometansektorn.”

Om AMPTS III och BPC Go

AMPTS III är ett välutvecklat analytiskt verktyg avsett för att genomföra olika anaeroba batchfermenteringstester. Det möjliggör för användare att bestämma den verkliga biogas- och biomethanpotentialen samt den dynamiska nedbrytningsprofilen för vilket biomaterial som helst. Denna kapacitet gör det möjligt för användare att bestämma optimal retenttionstid och blandning av substrat för samdigestion, screena lämpliga förbehandlingsmetoder och utvärdera behovet av tillsatser, samtidigt som den biologiska prestandan för enskilda biogasdigestrar eller processkonfigurationer bedöms. Instrumentet kan genomföra, med upp till 18 teströr, tester för biokemisk metanpotential (BMP), biogaspotentialstudier, biologisk nedbrytbarhetsstudier, specifika metanogena aktivitetstester (SMA) samt analyser av återstående gaspotential (RGP) på behandlat slam. Dessa tester är lätta att genomföra, med integrerad provtagning och automatiserad provtagning, analys, inspelning och rapportgenerering.

BPC Go är nästa generation av gasvolyms- och flödesmätare för laboratorieapplikationer. Med sin inbyggda Ethernet-port kan ingenjörer och forskare fjärrövervaka sina fermenteringsprocesser från vilken enhet som helst, inklusive surfplattor och mobiltelefoner. BPC Go är också mycket flexibel. Den kan användas som ett fristående instrument för en specifik tillämpning eller kombineras med andra inlinesensorer och ställdon vid körning av biologiska fermenteringsprocesser som kräver mätning av låga gasflöden och volym med hög precision och noggrannhet.

För mer information om AMPTS III och BPC Go, vänligen besök vår produktssida eller kontakta vårt försäljningsteam på sales@bpcinstruments.com

E-mail: ir@bpcinstruments.com

BPC Instruments är ett globalt svenskbaserat banbrytande teknikbolag som utvecklar och erbjuder analysinstrument som möjliggör en effektivare, tillförlitligare och mer högkvalitativ forskning och analys för industrier inom förnybar bioenergi och miljöbioteknik. Resultatet är inte enbart högre noggrannhet och precision, utan även en betydande minskning av tidsåtgång och arbetskraftsbehov för att utföra analyser. BPC Instruments innovativa produkter erbjuder högkvalitativ hård- och mjukvara som bygger på djup kunskap och erfarenhet inom områden där företaget är verksamt. Lösningarna är de första i sitt slag, vilket gör bolaget till en pionjär inom sitt område. I dag exporterar BPC Instruments till nästan 70 länder runt om i världen. BPC är noterat på Spotlight Stock Market i Sverige. För mer information, besök BPC:s hemsida: www.bpcinstruments.com