Institutionella investerare utökar innehav i BPC Instruments AB

BPC Instruments AB (”BPC” eller ”Bolaget”) meddelar idag att bland andra ES Aktiehandel AB och Exelity AB har förvärvat totalt 365 000 aktier i Bolaget av Gustaf Olsson (styrelseordförande) och Sustainable Holding Sweden AB (helägt av styrelseledamot Kristofer Cook).

Erik Selin har genom ES Aktiehandel AB samt Gyllene Aktier 2021 AB förvärvat totalt 160 000 aktier och Exelity AB har förvärvat 35 000 aktier. Härutöver har ett antal övriga investerare förvärvat totalt 170 000 aktier. Försäljningen har skett från Sustainable Holding Sweden AB, helägt av BPC:s styrelseledamot Kristofer Cook, samt från BPC:s styrelseordförande Gustaf Olsson. Motivation till försäljningen är privat.

Jonas Strömberg, portföljförvaltare för ES Aktiehandel AB och Gyllene Aktier 2021 AB, kommenterar: "Vi förvärvade våra första aktier i BPC förra året och har fortsatt att följa Bolaget på nära håll och fortsätter att vara imponerade av vad BPC åstadkommer. Denna möjlighet att öka vårt innehav passar väl in i vår investeringsstrategi när det kommer till BPC.”

Marlon Värnik, portföljförvaltare för Exelity AB, kommenterar: "Vi har följt BPC under flera år och gjorde vår första investering under 2023. Sedan dess har Bolaget fortsatt utvecklas över våra förväntningar och vi är därför glada över möjligheten att utöka vårt aktieinnehav.”

Kristofer Cook, styrelseledamot i BPC, kommenterar: "Jag har en fortsatt stark tro på BPC, Bolagets framtid och vad Jing och teamet kommer att åstadkomma. Motivationen till försäljningen av några av Sustainable Holding Sweden AB:s aktier är privat och jag är glad att Selin och Exelity AB har valt att öka sina respektive innehav eftersom det är ett bevis på deras tro på Bolaget.”

Transaktionen har skett som en blockpost utan påverkan på aktiekursen på marknaden. Innan transaktionen ägde Sustainable Holding Sweden AB 544 926 aktier, motsvarande cirka 5,2 procent av Bolaget, och nu äger Sustainable Holding Sweden AB 249 926 aktier, motsvarande cirka 2,4 procent av Bolaget. Erik Selin har gått från ett ägande (via bolag) om 425 000 aktier, motsvarande cirka 4,0 procent, till ett ägande om 585 000 aktier, motsvarande cirka 5,6 procent. Exelity AB har gått fån ett ägande om 125 226 aktier, motsvarande cirka 1,2 procent, till ett ägande om 160 226 aktier, motsvarande cirka 1,5 procent.

Bookrunner

Sedermera Corporate Finance AB har agerat sole bookrunner i samband med placeringen.

BPC Instruments är ett globalt svenskbaserat banbrytande teknikbolag som utvecklar och erbjuder analysinstrument som möjliggör en effektivare, tillförlitligare och mer högkvalitativ forskning och analys för industrier inom förnybar bioenergi och miljöbioteknik. Resultatet är inte enbart högre noggrannhet och precision, utan även en betydande minskning av tidsåtgång och arbetskraftsbehov för att utföra analyser. BPC Instruments innovativa produkter erbjuder högkvalitativ hård- och mjukvara som bygger på djup kunskap och erfarenhet inom områden där företaget är verksamt. Lösningarna är de första i sitt slag, vilket gör Bolaget till en pionjär inom sitt område. I dag exporterar BPC Instruments till nästan 70 länder runt om i världen. BPC är noterat på Spotlight Stock Market i Sverige. För mer information, besök BPC:s hemsida: www.bpcinstruments.com.