BrainCool AB (publ) - marknadsgodkännande i Europa för Cooral® Systems för att motverka Oral Mukosit

BrainCool AB (publ) CE-märker Cooral® Systems, vilket innebär att marknadsgodkännandet på den europeiska marknaden nu är på plats, för att motverka oral mukosit (OM). OM är en allvarlig biverkan som kan uppstå vid strål- och cellgiftsbehandling av olika cancertyper.

Godkännandet avser Cooral® Systems som en invasiv produkt, vilket banar väg för en marknadslansering i samband med att kliniska data nu är inskickade för presentation vid ESMO-konferensen den 18-22 september (European Society for Medical Oncology, referens 1).

Cooral® Systems har varit föremål för kliniska tester på totalt 180 patienter under en tvåårsperiod, med fem nordiska universitetssjukhus.

• Vi är stolta att vi inom kort kan starta marknadsföringen av Cooral® Systems på de europeiska marknaderna och bidra till en markant förbättrad cancerbehandling genom att minska biverkningarna, säger Martin Waleij, VD för BrainCool. Cooral® Systems är en säker och effektiv metod för att motverka OM och utgör en milstolpe inom cancerbehandling.

Oral Mukosit är en allvarlig biverkan vid cellgiftsbehandlingar. Inflammationer och sår kan uppstå i gom och munhåla, vilket medför oerhört lidande för patienter som förutom smärta och sveda, även har svårigheter med att svälja, äta och tala.

Cooral® Systems består av en oral kyldevice för engångskylning, och kopplas till ett portabelt kylsystem som kyler ned slemhinnan.

Mer är 3,7 miljoner människor drabbas av cancer i Europa varje år enligt WHO. I USA fick 1,7 miljoner människor diagnosen cancer under 2018, enligt National Cancer Institute. Marknaden för terapier mot OM uppskattades 2018 till 2,2 miljarder dollar (referens 2)

Referens 1  - https://www.esmo.org/meetings/esmo-congress-2020, meeting to be as a digital meeting due to the current COVID 19 pandemic

Referens 2 - https://www.marketresearchfuture.com/reports/oral-mucositis-market-1531