BrainCool AB (publ) erhåller nytt patentgodkännande i USA

BrainCool har erhållit ett ”Notice of Allowance” från det amerikanska patentverket (ansökan 5/171,858 US) för produkten RhinoChill™ System.

VD Martin Waleij kommenterar;

-        Vi välkomnar patentgodkännandet, vilket är en stor och viktig framgång. Vi bedömer att RhinoChill™ har en betydande potential på den amerikanska marknaden. BrainCool fokuserar under 2019 på lansering av produkten på den tyska marknanden, där flera sjukhus beslutat att införa produkten för tidig kylbehandling redan i ambulans. Vid årets American Heart möte (Philadelphia,16-18 november) kommer nya studier med produkten presenteras.

BrainCools patentstruktur för RhinoChill™ består utav 4 patentfamiljer, där produkten RhinoChill™ nu har 14 beviljade patent i USA. Nya patent och immateriella rättigheter för produkten, framförallt mot migrän och militära applikationer, utvecklas även inom ett EU-finansierat projekt (benämnt CoolHead) i samarbete med Lunds Universitet.

Patentfamiljerna hänför sig till anordningar för att kyla näshålan, kylning av lokaliserade områden av kroppen för cerebral blodflödesförökning, metoder och anordningar för icke-invasiv cerebral och systemisk kylning via näshålan, liksom metoder och anordningar för icke- invasiv cerebral och systemisk kylning för behandling av patienter med stroke eller kardiogen chock orsakad av minskad cerebral perfusion eller vid behandling av migrän.

Under 2019 ligger fokus på att lansera produkten i Tyskland som är den största och viktigaste marknaden i Europa.

Taggar: