BrainCool AB (publ) genomför riktad emission om 12 MSEK

26 mars 2015, fattat beslut om en riktad nyemission om totalt 1 026 100 nya aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till en grupp kvalificerade investerare. Emissionen innebär att antalet aktier ökas med 5 %.
Emissionskursen per ny aktie har bestämts till 12 kronor per aktie och tecknarna har ingått lock up-avtal med bolaget om 12 månader. Emissionen innebär att BrainCool tillförs 12 313 200 kronor. Bolaget har med hänsyn till intresset i bolaget och för att säkerställa långsiktighet hos nya ägare själva drivit emissionsförfarande varför ringa emissionskostnader föreligger. En aktietecknare är aktieägare sedan tidigare och insynsregistrerad, Professor Mats Jontell som tecknar 10 000 nya aktier vilka kommer insynsregistreras när aktier i emissionen bokas ut.

Teckningskursen innebär en rabatt om 9,5 procent (13,26 kronor per aktie) jämfört med septembers volymvägda genomsnittliga betalkurs (13 handelsdagar) för BrainCools aktie och en rabatt om 8,4 procent jämfört med stängningskursen för aktien den 17 september 2015. Styrelsen har bedömt att angiven teckningskurs ligger nära den rådande marknadsmässiga nivån för aktien.

Anledningen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att styrelsen anser det vara fördelaktigt för bolaget och aktieägarna att tillvarata möjligheten att, på för bolaget attraktiva villkor och till inga emissionskostnader, tillföra nytt kapital och på så sätt möjliggöra en snabbare uppbyggnad av bolagets rörelsekapital för pågående lansering av BrainCool-systemet samt investeringar i affärsområdet Oral Mukosit.
Styrelsen anser sammantaget att nyemissionen bidrar till att skapa värde för bolagets samtliga aktieägare.

För ytterligare information:

Telefon: 0733 -93 70 76