BrainCool AB (publ) genomför riktad emission till industriella partners

BrainCool har genomfört en riktad emission om 15 MSEK till en kurs om 5,50 sek per aktie till tre industriella partners. Emissionen är ett steg i att förstärka bolagets ägarstruktur med långsiktiga ägare som kan bidra till bolagets utveckling.

De största investerarna är KCP Med i Sydkorea och Cardio Inc i Japan. KCP är BrainCools distributör i Sydkorea. Bolagets första produkt till den sydkoreanska marknaden, BrainCool System, blev i början av året godkänt för program för försäkringsersättningar (”reimbursement). Cardio är ett bolag som BrainCool samarbetar med för produkten Cooral System inom onkologi i den pågående regulatoriska processen för att erhålla marknadsgodkännande i Japan

.

VD Martin Waleij kommenterar:

•   Att våra samarbetspartners skjuter till kapital och går in som delägare i BrainCool är ett mycket gott kvitto på att de tror på bolagets potential. Med flera kapitalstarka industriella partners som ägare stärker vi dels bolagets profil med långsiktiga ägare, dels förstärker vi vårt redan starka nätverk i Asien. Vi ser också en fördel med ägare inom olika områden som distribution, produktion och regulatoriska processer. Dessutom riktar sig emissionen inte enbart till ett företag vilket skulle kunna innebära begränsningar i andra affärsprocesser
  • Den riktade nyemissionen om 15 mkr ger en ägarandel på 5,3 procent vilket innebär en utspädning av 2 730 000 aktier (Under året kommer BrainCool att fortsatt arbeta för att ytterligare stärka ägarstrukturen och finansiering av bolaget i takt med att bolaget expanderar.)

Totalt antal aktier och totalt antal röster efter nyemissionen har registrerats hos Bolagsverket blir 51 138 695.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 februari 2020.