BrainCool AB (publ) har erhållit order på totalt sex system RhinoChill™ i Tyskland och Österrike

Beställningarna är ett resultat av dels stigande intresse för tidig kylning vid hjärtstopp och stroke och dels ett antal aktiviteter som BrainCool genomfört. Bolagets löpande intäkter från leveranserna bedöms kunna uppgå till 8 000-10 000 kronor per behandlad patient.

RhinoChill™ är en bärbar, batteridriven och icke-invasiv produkt för snabb och tidig medicinsk kylning vid stroke och hjärtstopp. Produkten har varit föremål för flera kliniska studier – Prince och Princess - som givit tydliga signaler att ju tidigare man kyler, desto bättre resultat med hänsyn till överlevnad och neurologisk funktion.

En mycket intressant observation i studien var, att om nedkylningen påbörjas innan hjärtat har återfått cirkulation, så motverkas många skadliga fysiologiska processer. Vidare visade studien att för patienter med ventrikelflimmer (oregelbunden hjärtrytm) noterades en ännu större effekt med statistisk signifikans. Här blev en större andel patienter helt återställda med full neurologisk funktion.

Utfallen av de kliniska studierna har genererat ett ökat intresse. Princess-studien presenterades av professor Hans-Jörg Busch (University of Freiburg), deltagare i studien, vid en kongress för akut- och intensivvård under delen ”hop topics” i tyska Leipzig den 5-7 december 2018.

Vid sidan av kliniska prövningar, har nämnde professor även implementerat RhinoChill™ i klinisk praxis och behandlat över 100 hjärtstoppspatienter med gott resultat, såväl i ambulanser som läkarbilar och akutmottagningar.

VD Martin Waleij kommenterar;

-          Med ökad spridning av rönen från Princess-studien bedömer vi att det kommer produceras fler vetenskapliga publikationer kring de kliniska studierna och tidig medicinsk kylning. I samband med det ökade intresset planerar BrainCool att genomföra flera aktiviteter med fokus på Tyskland och marknadslansering i landet.

I februari 2019 kommer Darmstadt Klinikum att hålla ett symposium kring användningen av RhinoChill™ och BrainCool™ System vid behandling av patienter som drabbats av hjärtstopp och stroke. Bolaget planerar också att genomföra presentationer vid den 85:e kongressen German Cardiac Society den 24-27 April och vid det internationella symposiet kring akut- och intensivvård i Bryssel den 19-22 mars.

BrainCool och University of Freiburg arrangerade i samband med kongressen i Leipzig en satellit-konferens med ledande opinionsbildare i Tyskland och Österrike, och BrainCool hade även flera efterföljande möten med aktörer som är involverade i framtida riktlinjer för medicinsk kylning.

-          Vi har fått bra respons på våra aktiviteter och hur Princess studien uppfattas av marknad och kliniker, vilket bekräftas av ordern på dessa sex RhinoChill™-system. Bolaget kommer i samband med leveranserna att etablera ett kliniskt register (ett system för registrering av produkternas användning), vilket kommer bli ett viktigt verktyg för marknadsföring och ansökan om försäkringsersättningar för behandlingarna, avslutar Martin Waleij.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 december 2018.