BrainCool AB (publ) kallar på en tredje tranche av konvertibler om 5 MSEK

BrainCool AB (publ) ("BrainCool" och "Bolaget") har tecknat ett tilläggsavtal till finansieringsavtalet som ingicks med European Select Growth Opportunities Fund ("Investeraren") den 22 november 2017 samt kallar på en tredje tranche av konvertibler om 5 miljoner kronor i enlighet med finansieringsavtalet.

BrainCool ingick den 22 november 2017 ett finansieringsavtal med Investeraren ("Avtalet"). Den 4 november 2018 har BrainCool och Investeraren ingått ett tilläggsavtal till Avtalet ("Tilläggsavtalet") innebärande bland annat:

• För att underlätta den administrativa hanteringen vid utgivandet av trancher har Investeraren och Bolaget kommit överens om möjligheten att skjuta upp emission av teckningsoptioner.
  • Utgivandet av teckningsoptioner under en tranche kan skjutas upp till det tidigaste av:
  1. datumet för emission av nästa tranche; och
  2. på dagen 6 månader efter dagen för registrering av konvertiblerna ("Konvertiblerna") under sådan tranche, i vilka teckningsoptioner har blivit uppskjutna, om inte annat är överkommet mellan Investeraren och BrainCool.
  • Investeraren och Bolaget har kommit överens om sådan möjlighet att skjuta upp utgivande av teckningsoptioner för att därigenom begränsa antalet utgivna serier av teckningsoptioner och aktieägaroptioner samt för att bibehålla en överblickbar och enkel struktur av redan utgivna instrument som tagits upp för handel på Spotlight Stock Market. En konsekvens av detta är att Tilläggsavtalet innehåller följdjusteringar avseende beräkningen av utbyteskursen för uppskjutna teckningsoptioner. Som exempel, om teckningsoptionerna för den tredje tranchen skjuts upp och emitteras tillsammans med den fjärde tranchen ska utbyteskursen för de teckningsoptionerna uppgå till 130 % av det lägsta av (i) lägsta dagliga volymviktade genomsnittspriset under de 15 handelsdagar som föregår dagen för begäran om utgivandet av den tredje tranchen och (ii) lägsta dagliga volymviktade genomsnittspriset under de 15 handelsdagar som föregår dagen för begäran om utgivandet av den fjärde tranchen.
  • För undvikande av tvivel, vid en emission av teckningsoptioner till Investeraren ska vid samma tillfälle teckningsoptioner, liksom tidigare, även emitteras till BrainCool's aktieägare på samma villkor som teckningsoptionerna som emitteras till Investeraren.

Samma kväll, den 4 november 2018, beslutade styrelsen i BrainCool (i) att kalla på en tredje tranche om 5 miljoner kronor i enlighet med det ändrade Avtalet och (ii) att emittera Konvertibler under denna tredje tranche. Investeraren och Bolaget har kommit överens att teckningsoptioner som hänför sig till denna tredje tranche av Konvertibler om 5 miljoner kronor ska skjutas upp till en senare tranche i enlighet med Tilläggsavtalet. Sådan emission ligger inom ramen för det av bolagsstämman den 4 maj 2018 beslutade emissionsbemyndigandet.

Kapitaltillskottet ska fortsatt användas för BrainCools expanderande verksamhet i USA. Inom affärsområde Pain Management ska kapitaltillskottet användas för att förbättra och höja potentialen för Cooral® System applikationerna inom oral mukosit och neuropati.

Fakta om den tredje tranchen

• Tredje tranchen sker genom utgivande av 50 Konvertibler.
  • Konvertiblerna har ett nominellt belopp om 100 000 kronor vardera. De uppbär ingen ränta och har en löptid på 12 månader från dagen då styrelsens beslut om emission av Konvertiblerna registreras hos Bolagsverket. Under löptiden kan Investeraren begära att konvertera vissa eller alla Konvertibler till en rörlig konverteringskurs motsvararande en 7,5-procentig rabatt på det lägsta dagliga volymviktade genomsnittspriset (VWAP) under de senaste 15 handelsdagarna som föregår dagen för konvertering.
  • Vid en sådan begäran om konvertering har BrainCool möjlighet att efter eget godtycke återbetala, i kontanter,i aktier i Bolaget eller genom en kombination av båda. Detta gör det möjligt för BrainCool att minska potentiella utspädningseffekter till följd av Konvertiblerna.

Villkoren för Konvertiblerna kommer också att publiceras på BrainCool's hemsida