BrainCool AB (publ): Ny viktig publikation talar för tidig kylning i den årliga tyska intensivvårdspublikationen

Publikationen, som endast ges ut på tyska, har i år haft ett särskilt kapitel om hypotermibehandling. Man rekommenderar implementering av tidig kylning och en fortsatt effektiv koppling till avancerade TTM-system på intensivvårdsavdelningen (IVA) i direkt anslutning, det vill säga en komplett kylkedja hela vägen genom vårdförloppet.

Referenspublikation (Eckart J, Weigand M, Briegel J: Intensivmedizin, 97. Erg.-Lfg. 6/20. Ecomed Medizin, Landsberg)

Den årliga tyska intensivvårdspublikationen, är en ”bibel” för uppdateringar och rekommendationer inom intensivvård på de tysktalande marknaderna. Den är vägledande för läkare och kliniker.

Rekommendation för implementering av kylning

I år finns det ett särskilt kapitel om hypotermibehandling med analyser av internationella kliniska data samt utvärderingar av olika tekniker i Tyskland.

Kapitlet, med den tyska titeln "Umsetzung er optimalen Kühlbehandlung - ´Arrest to Cooling Time´ und die Kühlkette" - på svenska "Implementering av optimal kylbehandling -" Arrest to Cooling Time"och "kylkedjan".

Slutsatser;

• Författarna rekommenderar starkt mycket tidig nedkylning, det vill säga pre-hospital kylning på platsen för plötsligt hjärtstopp (SCA) och fortsatt kylning under transporten till, samt på sjukhus.
  • RhinoChill™ är en effektiv och säker metod för att implementeras pre-hospitalt.
  • Kylbehandling efter hjärtstopp (árrest´) skall starta så fort som möjligt! Om möjligt, skall målsättningen vara att påbörja behandlingen redan inom 13 minuter efter hjärtstoppet, dock, ju snabbare desto bättre resultat härledda med RhinoChill™ produkten, Princess-studien publicerad i JAMA maj 2019.
  • Kylkedjan är viktig, med en effektiv implementering redan på plats, vidare under transport och med oavbruten kylbehandling på akuten och på sjukhus för senare integration till avancerade TTM-system på IVA.

Publikationen ger ytterligare ammunition till våra ansträngningar i Tyskland för RhinoChill™ och BrainCell-konceptet.

Efter att den tyska publikationen gått i tryck, har dessutom en ytterligare tung publikation getts ut, i den internationella tidskriften ”The Intensive Care medicine journal”, som styrker argumenten ytterligare, säger VD Martin Waleij.

Nya kliniska data och utvärderingar med produkter från BrainCool i publikationen.

Ett patientfall i den tyska staden Halle, avseende implementering av RhinoChill™.

• 37 årig kvinnlig patient med hjärtstopp (ventrikelflimmerpatient)

• Nedkylningen startades med RhinoChill™ redan inom 10 minuter, för pre-hospital hypotermibehandling under 25 minuter innan ankomst till sjukhus.

• Fortsättning av kylbehandling på akutmottagningen, samt vid transport inom sjukhus för undersökning vid cardio cathlab, följt av transport till IVA. Totalbehandlingstid på sjukhus 95 minuter. Patienten överfördes slutligen till IVA för underhållsbehandling med 2 dygns kylning.

Patienten överlevde och skrevs sedermera ut med fullständig neurologisk återhämtning, trots att hon bedömdes med som en GSC 3 (en sammanfattande skala av tre neurologiska tillstånd hos en patient, där 15 är bäst och 3 är det sämsta tillståndet), dvs en patient med en extremt dålig prognos.

Den totala kylbehandlingen med RhinoChill™ uppgick till 120 minuter, 25 pre hospitalt och 95 minuter på sjukhus. Dvs även om kylbehandling inte implementerats pre hospitalt hade 95 minuter besparats jämför med ´standard of care´ (dvs behandling på IVA). Dock kan det anmärkningsvärda resultatet i det här fallet vara ett resultat av det faktum att kylningen initierades mycket tidigt i förloppet.

Publikationen innehåller också data om användningen av TTM-system på IVA med olika avancerade TTM-system, där slutsatsen är att de två teknologierna ytkylning och intravaskulär kylning är likvärdiga med hänsyn till kyleffektivitet. Inom ytkylning anges emellertid, att från den tyska erfarenheten så uppnår BrainCool-systemet den mest effektiva kylningshastigheten (med en kylkraft på 1,5 ° C / h), och är mer effektiv än konkurrerande produkter.

Martin Waleij avslutar:

Det mest slående resultatet av patientfallet i Halle är att den 37-åriga kvinnan överlevde med fullständig neurologisk återhämtning!

Vi planerar nu ett antal affärsutvecklings- och marknadsaktiviteter när vi kommer ur covid-19 krisen i Tyskland, bland annat: Presentationer för olika hälsovårdsmyndigheter men även att tillsammans med en tysk välgörenhetsorganisation, genomföra patientmöten med överlevare som använt våra produkter, vilket förstås är positivt med tanke på den annars så höga dödligheten i patientgruppen.

Denna information är sådan information som BrainCool AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 juni 2020.